Rozhodovanie na základe prípadov (Case-based reasoning)
Rozhodovanie na základe prípadov je jedna z menej obvyklých foriem
expertného systému. Tento typ nemá databázu pravidiel, ale databázu prípadov a
neustále porovnáva, či to, čo analyzuje neodpovedá nejakému už známemu prípadu.
Počítač napríklad objaví vašu ťažnú vežu a zistí podľa databázy prípad "málo
strážená nepriateľská ťažná veža nad bohatým ložiskom" doporučuje ako riešenie
"hneď na ňu vtrhnúť, rozstrieľať a miesto obsadiť vlastnou vežou".
Prípady v databáze nemusia úplne súhlasiť s presne vzniknutou situáciou,
algoritmy case based reasoning-u sú schopné zistiť, ktorý prípad je "najpodobnejší".
Ohromná výhoda tejto metódy je v tom, že pokiaľ počítaču predvediete novú a fungujúcu
stratégiu, môžete si ju uložiť ako nový prípad do databázy. Naopak, pokiaľ na
vás neúspešne skúša použiť nejaký prípad a on nefunguje, môže ho z databázy
vyradiť, alebo označiť ako "málo fungujúci". Táto metóda je pomerne zložitá a
náročná na návrh štruktúry bázy prípadov.
Neurónové siete (Neural Networks)
O neurónových sieťach sa veľa hovorí, ale nejde o jedinú metódu - naopak, je
to veľmi široká rodina rôznych technológii, ktoré sa veľmi líšia. Všeobecne sú
inšpirované princípom funkcie ľudského mozgu - jednotlivé elementy neurónovej
siete sú prepojené spojmi, ktoré majú rôzne miery dôležitosti - váhy - a pri
výpočte sa sieťou informácii šíria podobne ako v nervovom vlákne. Váhy spojov
potom určujú "dôležitosť" informácie pre nasledujúci neurón v sieti.
Neurónové siete je pomerne náročné simulovať, samostatný výpočet je ale
efektívny. Ohromná výhoda neurónových sietí je v schopnosti algoritmov meniť váhy
spojov podľa predchádzajúcich skúseností, a tým sieť učiť - a to i mimoriadne
obtiažne kúsky,ktoré by sa do pravidiel prepisovali veľmi zle. Neurónové siete
dokážu niekedy prekvapivo riešiť aj úlohy, ktoré nikdy nevideli; na druhej
strane
u nich nie je zaručené "rozumné chovanie" - občas sa výstupy neurónových sietí
chovajú divne.
Genetické algoritmy (Genetic algorithms)
Vo svete to funguje podľa zákonov pravdepodobnosti a štatistiky a život
objavil prekvapujúci spôsob, ako štatistiku a zákony termodynamiky "podviesť" -
nechá náhodne mutovať genetický kód živočíchov a svet si už pretriedi, ktoré sú
dobré a ktoré nie, Genetické algoritmy sa chovajú rovnako - náhodne sa
vygenerujú možné riešenia, vyberú sa tie najlepšie a nechajú sa ďalej mutovať a
vyberať.
Po pomerne malom počte generácii - typicky päť až sedem - zostávajú
veľmi dobré riešenia. Sila genetických algoritmov je v tom, že dokážu rýchlo
nájsť uspokojivé riešenia i vo veľmi neprehľadnej, a ťažko popísateľnej
situácii, ich nevýhoda je v tom, že nemusia nájsť úplne najlepšie riešenie.
Veľmi pekná ukážka sily genetických algoritmov bola v shareware hre Cloak,
Dagger.Pokročilé modelovanie DNA procesu bolo obsiahnuté aj v Creatures.
viac o genetickych algoritmoch sa dozviete tu...
Umelý život (Artificial life)
Technológia umelého života sa sústreďuje na tvorbu vnútorného modelu
živočíchov, alebo monštrier, simuluje jeho nálady, vnútorné procesy a vzťahy k
okoliu. Umelý život je mohutne inšpirovaný biológiou a psychológiou a do dnešnej
doby sa vyskytuje hlavne v poloexperimentálnych hrách typu CatZ And DogZ od
P.F.Magic a teraz ich nové BabyZ, simulácia batoliat.
Najúžasnejšie sú ale Creatures od firmy Cyberlife, ktoré sú tak
ďaleko v simulácii života,že simulujú i enzýmy a DNA - úplné šialenstvo !
Technológia virtuálneho života pravdepodobne nájde veľké uplatnenie aj v adventúrach
a RPG, pretože sa zaoberá tým istým - vývojom postavy - ale nie na základe
niekoľkých desiatok jednoduchých pravidiel, ale na základe stoviek a tisícov
komplexných vzťahov.
Ale výsledok stojí za to - v umelom živote silne funguje emergencia a verte, že
vás neprekvapí nič viac než keď si virtuálne zviera povie o to aby ste ho poškrabali
a VY viete, že TO v ňom naprogramované nebolo, že oná potreba v ňom vznikla
samostatne, z jeho vlastnej digitálnej vôle!