Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
Adaptívne algoritmy
Neadaptívne algoritmy
Optimalizačné metódy a grafové algoritmy
Expertné systémy
Fuzzy logika
Konečné automaty
Skupinové správanie



Ostatné kapitoly
Freemanove K modely
Umelé imunitné systémy
Biomimicry - Biomimetics
Umelé chémie
Chemické vlny
DNK počítače
Artificial Music
Memetika
Artificial Life Games
Artificial Art
Väzenská dilema


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


Expertné systémy

Expertné systémy obsahujú databázu oddelených pravidiel a samostatný inferenčný stroj, ktorý sa prehrabuje pravidlami a naviac hľadá zodpovedajúce pravidlá, ktoré potom použije. Existujú rôzne stratégie, podľa ktorých si vie expertný systém odvodiť aj zložitejšie závery - napríklad má pravidlá, podľa ktorých rozpozná, či ho ohrozujete veľa, alebo málo - a podľa situácie sa potom rozhoduje rôznymi sadmi pravidiel, stanovuje si rôzne poradie cieľov, ktoré plní a podobne.

Expertný systém môže byť simulovaný i obyčajným programom, oproti nemu môže ľahko do svojej databázy znalostí pridávať nové pravidlá a programuje sa o niečo lepšie. Jeho nevýhodou je väčšia náročnosť na výpočtový čas a prostriedky než pri klasických inštrukciách. Na druhej strane sa báza znalostí zostavuje o niečo lepšie než jednoduché inštrukcie a jednoduchá výmena bázy znalostí za inú dovoľuje ľahko vylepšiť umelú inteligenciu už vydanej hry. Expertný systém si môžete vyskúšať v hre Age Of Empires, ale zjednodušené varianty sú aj v rade iných hier.

Hore
Kontakt: Marek Bundzel