Prírodou inšpirované algoritmyštudijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie |
||
Skupinové správanieStaré pravidlo hovorí, "keď nevieš, čo robíš, rob to, čo ostatní". Je staršie než útek pred revízorom, alebo skupinou policajtov, starší než veľké revolučné hnutia i rebélie, staršie než ľudstvo samo - používajú ho všetky skupinovo žijúce zvieratá. Pomerne jednoduchá sada pravidiel a parametrov dokáže vykúzliť prekvapivo zložité chovanie celku, ktoré nielen dáva zmysel, ale je aj efektívne, Tomuto javu sa hovorí "emergencia" a znamená vynorenie zložitého radu chaosu. Neustále prúdiaci dav pri tom znižuje šancu zásahu jednotlivca, ale zvyšuje údernú silu celku. Pokiaľ ste niekedy zažili prípad, keď na vás v realtime stratégii synchrónne zaútočia z dvoch strán veľké skupiny nepriateľských jednotiek, alebo ste v prírode zažili útok roja včiel, mravcov, vtákov, novinárov či iných primitívnych zvierat, chápete silu skupinového chovania. Príklad inštrukcií pre skupinové chovanie môže byť napríklad takýto:
Niekoľko týchto inštrukcií spôsobí zázraky, a to zvlášť v prípade, že sú vyvedené vo fuzzy variante a ovládateľné niekoľkými jednoduchými parametrami. Uvedený príklad spôsobí. že pri zbadaní nepriateľa sa na neho zosypú silné jednotky a slabé utečú, pričom UTEČÚ pozoruhodne organizovane, a to i v komplexnom teréne. Zbiehajúci sa útočníci kričia, a tým vlastne vymedzujú PLOCHU alebo HRANICU, od ktorej pobežia slabé jednotky preč. Jediná divná vec, na ktorú pri programovaní narazíte, je fakt, že sa efekt emergentného chovania prejaví i v prípade, že ste ho do hry cieľavedomým spôsobom nenaprogramovali. Pokiaľ je v hre dosť jednotiek, ktoré sa riadia samostatne, začne aj tvorca občas žasnúť, čo sa to deje. Pokiaľ pridá schopnosť modulovať pravidlá parametrami, a každý element si bude pamätať a skúsenosťami meniť svoje parametre, získa nielen systém so silnou schopnosťou emergencie, ale tiež celkom slušný a realisticky fungujúci umelý život. V rámci emergencie sa ale môže vynoriť i chovanie, ktoré je nežiadané (pri prvej zničenej jednotke všetci hromadne utečú až na koniec mapy a možno ešte ďalej), a preto má skupinové chovanie svoje medze. |
||
Kontakt: Marek Bundzel |