Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
Applety



Ostatné kapitoly
Výpočtové schopnosti celulárnych automatov
Celulárne automaty - úvod
Samoreprodukujúce sa celulárne automaty
Kryštálove výpocty
HAL
Boidi
Floyi
Aplikácie celulárnych automatov
CAPOW
LIFE - Hra života
Fredkinov biliardový automat


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


Applety

Priamy pohyb

Priamy pohyb

Priamy pohyb gule reprezentujú dva modré štvorčeky, ktoré sa presúvajú plochou.

Stabilný prvok - rotácia

Tento applet znázorňuje štvoricu buniek, ktoré v skutočnosti neustále rotujú. Stabilný prvok je stavebný prvok pre ďalšie applety

Odraz od zrkadla

Ako vidíme na applete stabilný prvok tvorí zrkadlo, od ktorého sa pohybujúce gule odrážajú.

Posun A

V tomto applete je znázornený posun gulí doprava hore o tri políčka mriežky. Tento posun vzniká odrazom gule od dvoch zrkadiel. Modrá čiara označuje trajektóriu posunutej gule, červená čiara bez posunu.

Posun B

Posun B znázorňuje posun gule o 5 políčok. Zmena posunu je spôsobená iným umiestnením zrkadiel. Modrá os označuje trajektóriu posunutej gule, červena os bez posunu.

Zrážka dvoch gulí

Pri zrážke dvoch gulí je možné si overiť platnosť 3. a 4. pravidla. Tlačidlami si môžeme vypnúť/zapnúť jednotlivé signály. Modré čiary znázorňujú pohyb gúľ keď sa zrážajú, červené a zelené znázorňujú pohyb bez zrážok.

S hradlo

Prepínacie hradlo (S-hradlo) v tomto applete je realizované tak, že jednotlivé vstupné signály sú realizované ako gule. Vykonávanie funkcií S hradla zabezpečujú vhodne nastavené zrkadlá. Jednotlivé znázornené čiary môžeme brať ako výstupy hradla. Modrá znázorňuje CX, červená nonCX a zelená C.

Netriviálne kríženie

Pri tejto ukážke využívame opäť pravidlá 3. a 4. Pri prechode si môžme zapnúť alebo vypnúť jednotlivé signály. Pri krížení dochádza k oneskoreniu 6 krokov, ktoré sú potrebné k "premiešaniu genómu" jednotlivých signálov.

Oneskorenie

Applet oneskorenia nám demonštruje funkciu oneskorovacieho člena. Funkcia oneskorenia je spôsobená vhodným nastavením zrkadiel. Dochádza k štyrom odrazom , ktoré spôsobia oneskorenie o 12 krokov.

Vlastný applet

V tomto applete si môžeme vytvoriť vlastnú konfiguráciu gúľ a zrkadiel, stačí iba kliknúť na mriežku. Jedno kliknutie aktivuje políčko mriežky a druhé deaktivuje. Keď si vytvoríme vlastnú konfiguráciu, tak stačí stlačiť tlačidlo Štart a sledovať, čo sme to vytvorili.

Značenie a význam signálov zodpovedá príslušným funkciám popísaným v statiach Fredkinovo hradlo a Model biliardového automatu.

Všetky tieto príklady sú už zabudované ako príklady v BBA applete. Ako typ automatu vyberte Margolusov BBA.

Hore
Kontakt: Marek Bundzel