Prírodou inšpirované algoritmy
študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie
|
|
Applety
|
Priamy pohyb
Priamy pohyb gule reprezentujú dva modré štvorčeky, ktoré sa presúvajú plochou.
|
|
Stabilný prvok - rotácia
Tento applet znázorňuje štvoricu buniek, ktoré v skutočnosti neustále rotujú. Stabilný prvok je stavebný prvok pre ďalšie applety
|
|
Odraz od zrkadla
Ako vidíme na applete stabilný prvok tvorí zrkadlo, od ktorého sa pohybujúce gule odrážajú.
|
|
Posun A
V tomto applete je znázornený posun gulí doprava hore o tri políčka mriežky. Tento posun vzniká odrazom gule od dvoch zrkadiel. Modrá čiara označuje trajektóriu posunutej gule, červená čiara bez posunu.
|
|
Posun B
Posun B znázorňuje posun gule o 5 políčok. Zmena posunu je spôsobená iným umiestnením zrkadiel. Modrá os označuje trajektóriu posunutej gule, červena os bez posunu.
|
|
Zrážka dvoch gulí
Pri zrážke dvoch gulí je možné si overiť platnosť 3. a 4. pravidla. Tlačidlami si môžeme vypnúť/zapnúť jednotlivé signály. Modré čiary znázorňujú pohyb gúľ keď sa zrážajú, červené a zelené znázorňujú pohyb bez zrážok.
|
|
S hradlo
Prepínacie hradlo (S-hradlo) v tomto applete je realizované tak, že jednotlivé vstupné signály sú realizované ako gule. Vykonávanie funkcií S hradla zabezpečujú vhodne nastavené zrkadlá. Jednotlivé znázornené čiary môžeme brať ako výstupy hradla. Modrá znázorňuje CX, červená nonCX a zelená C.
|
|
Netriviálne kríženie
Pri tejto ukážke využívame opäť pravidlá 3. a 4. Pri prechode si môžme zapnúť alebo vypnúť jednotlivé signály. Pri krížení dochádza k oneskoreniu 6 krokov, ktoré sú potrebné k "premiešaniu genómu" jednotlivých signálov.
|
|
Oneskorenie
Applet oneskorenia nám demonštruje funkciu oneskorovacieho člena. Funkcia oneskorenia je spôsobená vhodným nastavením zrkadiel. Dochádza k štyrom odrazom , ktoré spôsobia oneskorenie o 12 krokov.
|
|
Vlastný applet
V tomto applete si môžeme vytvoriť vlastnú konfiguráciu gúľ a zrkadiel, stačí iba kliknúť na mriežku. Jedno kliknutie aktivuje políčko mriežky a druhé deaktivuje. Keď si vytvoríme vlastnú konfiguráciu, tak stačí stlačiť tlačidlo Štart a sledovať, čo sme to vytvorili.
|
Značenie a význam signálov zodpovedá príslušným funkciám popísaným v statiach Fredkinovo hradlo a Model biliardového automatu.
Všetky tieto príklady sú už zabudované ako príklady v BBA applete. Ako typ automatu vyberte Margolusov BBA.
|
|
Kontakt: Marek Bundzel |