Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
Úvod
Fredkinove hradlo
Model biliardového automatu
Margolusov biliárdový CA
Trojuholníkové reverzibilné segmentované celulárne automaty
16 stavové reverzibilné segmentované celulárne automaty
Hexagonálny reverzibilný segmentovaný CA
Energia v biliardových automatoch
Entrópia v reverzibilných CA
Príklady RPCA - videá
Applety
Literatúra a linky
O tejto kapitole



Ostatné kapitoly
Výpočtové schopnosti celulárnych automatov
Celulárne automaty - úvod
Samoreprodukujúce sa celulárne automaty
Kryštálove výpocty
HAL
Boidi
Floyi
Aplikácie celulárnych automatov
CAPOW
LIFE - Hra života
Fredkinov biliardový automat


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


Fredkinove hradlo

Fredkinove hradlo

Fredkinove hradlo je základný element v teórii zachovávania logiky (conservative logic) vyvinutý Edwardom Fredkinom a Tomasom Toffolim. Toto hradlo je reverzibilné, pretože logická funkcia je injektívna. Okrem toho je to ešte bit zachovávajúce hradlo, pretože medzi vstupom a výstupom sa zachováva počet jednotiek. Fredkinove hradlo je zobrazené na nasledujúcom obrázku.

Fredkinovým hradlom je kombinačný logický element, ktorým je možné realizovať logické funkcie ako sú AND, OR, NOT a vetvenie. Z toho potom vyplýva, že každý sekvenčný obvod môže byť realizovaný Fredkinovým hradlom s nejakým časovým oneskorením.

Fredkinove hradlo je základnou časťou biliardového automatu (BBM). BBM je fyzikálny výpočtový model, ktorého logické operácie sú realizované elastickými zrážkami ideálnych gúľ ( navzájom si odovzdajú energiu a to bez straty energie v okolí).

Na realizáciu Fredkinovho hradla v BBM sú použité jednoduchšie logické hradlá, ktoré sa nazývajú interakčné hradlo a prepínacie hradlo.

Interakčné hradlo

Interakčné hradlo (I-hradlo) má 2 vstupy a 4 výstupy (nasledujúci obrázok). Je reverzibilné a bit zachovávajúce hradlo. Priamo realizuje zrážky dvoch gúľ v biliardovom modeli (BBM).

Na nasledujúcom obrázku je inverzné interakčné hradlo, ktoré má naopak 4 vstupy a 2 výstupy. Vykonáva inverzné logické funkcie ako I-hradlo.

V inverznom I-hradle prvý a posledný zo štyroch vstupov musí musia mať rovnakú hodnotu x a x,y,z musia mať vzájomne vylučujúce sa hodnoty (t.j. najviac jeden z nich môže nadobúdať hodnotu logická 1), aby si zachoval reverzibilitu.

Prepínacie hradlo

Prepínacie hradlo (S-hradlo) má 2 vstupy a 3 výstupy, je reverzibilné a bit zachovávajúce hradlo. Na nasledujúcom obrázku je zobrazené v ľavej časti S-hradlo, spolu aj s modelom.

Inverzné prepínacie hradlo realizuje inverznú funkciu S-hradla za predpokladu, že vstupy vyhovujú podmienkam:

c*z=0 a NOT(c)*y=0

Na nasledujúcom obrázku je ukázané ako je F-hradlo zostrojené pomocou dvoch S-hradiel a dvoch inverzných S-hradiel.

Hore
Kontakt: Marek Bundzel