Prírodou inšpirované algoritmyštudijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie |
||||||||||||||
|
Langtonove mravcePodkapitoly:Správanie niektorých mravcov C. Langton je objaviteľom prekvapivo jednoduchého automatu. ( Pozri applet.) Virtuálne mravce sa pohybujú po nekonečnej rovinnej mriežke, ktorej bunky môžu byť dvojakého druhu: biele a červené. Na počiatku je mravec v strede mriežky, a je mu daný nejaký smer (N, S, E, W ), ktorým sa bude pohybovať. Mravec sa posunie o jednu bunku vpred v smere podľa nasledujúceho pravidla: ak mravec príde na červenú bunku (alebo na bunku iného mravca, ak ich je viac), tak zmení jej farbu na bielu a otočí sa o ![]() Neskôr, obrazce jeho lozenia sa stávajú trochu chaotické, až v istom okamihu sa náhle začne tvoriť diagonálny obrazec, nazývaný tiež diaľnica (highway). Na diaľnici mravec opakovane začne vytvárať obrazec pozostávajúci zo ![]() Ak začneme s inou počiatočnou konfiguráciou červených a bielych buniek, napr. porozhadzujeme do mriežky červené bunky, mravec ukončuje proces stavaním diaľnice. Dalo by sa povedať, že vo všeobecnosti nikto presne nevie akým spôsobom sa bude mravec správať. Jediným istým tvrdením je Kong-Cohenov teorém, ktorý vraví: " Mravčia trajektória je nutne neohraničená a uniká z konečnej oblasti." Vyskúšalo sa už niekoľko variácií na základné mravčie pravidlá. Napr., ak mravec lezie priamo vpred namiesto otočenia sa vpravo, tak vznikne horizontálna alebo vertikálna, dve bunky široká diaľnica. Iný návrh pravidiel počíta s tretím typom bunky, sivou bunkou, ktorá nikdy nemení svoju farbu. Pridané pravidlo potom znie, že ak mravec na svojom putovaní nájde sivú bunku, tak pokračuje nerušene v pohybe pôvodným smerom. V tomto modeli sa tiež vytvorí diaľnica. Zovšeobecnené mravceZovšeobecnené mravce sú rozšírením Langtonových mravcov. Zovšeobecnený mravec je definovaný ako n stavov číslovaných od Zovšeobecnený mravec je popísaný pravidlovým n-bitovým reťazcom V každej iterácii mravec pokročí o jeden krok v danom smere, zistí si stav bunky na tejto pozícii a otočí vpravo ak k-ty bit v pravidlovom reťazci je 1 a vľavo v ostatných prípadoch. V tom istom okamihu, stav bunky zmení na (k+1)mod n, kde mod je operácia modulo. V tejto notácii je Langtonov mravec reprezentovaný reťazcom ![]() Pravidlové reťazce pozostávajúce zo samých jednotiek alebo núl sú triviálne, pretože mravec sa bude jednoducho otáčať v rovnakom smere (vpravo alebo resp. vľavo) v každom okamihu. Podobne, ak zinvertujeme všetky bity v pravidle, tak získame zrkadlovým obraz pôvodného obrazca. To možno vidieť v prípade mravca ![]() Je zaujímavé vyskúšať správanie niektorých netriviálnych zovšeobecnených mravcov. Zistíme, že vytvárajú isté všeobecne spoločné obrazce. Kvôli zjednodušeniu notácie a lepšej špecifikácii, budeme označovať mravce decimálnym číslom, ktoré bude odpovedať pravidlovému reťazcu, ak ho prevedieme do binárneho tvaru, napr. Langtonov mravec Jimm Propp vykonal simuláciu s niekoľkými zovšeobecnenými mravcami s pravidlovým reťazcom dĺžky |
|||||||||||||
Kontakt: Marek Bundzel |