Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
Správanie niektorých mravcov
Kolektívne správanie
Prehľad appletov na webe
Applet pre Langtonove mravce
linky



Ostatné kapitoly
Umelé ryby
Umelé mravce
GeNeSiS


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


Applet pre Langtonove mravce

Tento applet dokaže:

  • vložiť mravca pomocou kliknutia myšou na mriežku
  • Inicializácia mravca - vybrat počiatočnú orientaciu mravca, ešte pred vloženim (kliknutim myšou) mravca
  • Štart/Pausa - štart appletu/pozastavenie appletu
  • Reset - resetne všetky nastavené informácie a odstráni všetky mravce
  • Počet krokov - počíta kroky. 1 krok = jeden pohyb mravca
  • Lupa - zoomovanie
  • Rýchlost - môžme menit rýchlosť pohybu mravcov
  • Krokovanie - mravce sa vykreslia iba po určitom počte krokov. Ak je krokovanie nastavené na väčši počet krokov, tak mravec pri behu programu sa vykreslí iba po určitom počte krokov (na koľko je nastavené krokovanie). Ide o zrýchlenie behu programu.
  • Krok - po stlačení tohto tlačítka mravec sa zmení o toľko krokov, na koľko je nastavené krokovanie
  • je tu možnosť výberu predvolenej formácie. Na výber je viacero možností a to výber dvoch mravcov vedľa seba umiestnených s rôznymi štartovacimi orientáciami. Je tam možnosť výberu aj 4 mravcov. Chcel by som upozorniť hlavne na výber možnosti "1 mravec od kroku 10500". Tu by som chcel upozorniť na jednu vec, keď teraz začneme krokovať s krokovaním 104 tak sa nám dialnica posunie o jeden stupienok.
  • mravec je označený šípkou, ktorá určuje jeho dalšie smerovanie. Farebná je, keď mravec tvorí feromónovú stopu a čierna keď ju ničí (keď vymazáva)
Na tejto stránke najdete celkom zaujímave vysvetlenie, ako to vlastne funguje + pár ukážok langtonových mravcov v rôznych kombináciách:

http://www.mathematische-basteleien.de/ameise.htm

Hore
Kontakt: Marek Bundzel