Prírodou inšpirované algoritmyštudijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie |
||
Farebný stroj katastrofPodkapitoly:Applet s rezom plochy lokálnych extrémov Nižšie je uvedený applet, ktorý pomôže pochopiť, čo nazýva teória katastrôf "katastrofou". Predpokladajme, že pozorujeme systém, napr. bunku. Robíme s ňou pokusy. Vkladáme ju do rôznych roztokov reprezentujúcich rôzne prostredia. Cez zmeny hodnoty pH a teploty spoznávame ich vplyv na produkciu vybranej bielkoviny. Údaje, ktoré dostávame sú podivné, a sme sklamaní, lebo nerozumieme tomu, ako tieto dva faktory dokopy regulujú správanie sa bunky. Pozrime si hru, ktorá napodobňuje túto situáciu (v istom zmysle je modelom chovania sa bunky): nižšie vidíme farebný štvorec. Kliknime a posúvajme kurzor myši vo vnútri oblasti označenej štvorcom. Súradnice kurzora simulujú spomenuté dva faktory a výsledná farba štvorca predstavuje intenzitu produkcie bielkoviny v bunke (zelená - vysoká, modrá - nízka). Teraz s ňou urobme zopár experimentov a skúsme ich výsledky zachytiť na papieri. Applet ako čierna skrinkaUvažujme teraz applet ako čiernu skrinku: má svoje vstupy (t.j. súradnice kurzora vo štvorci) i výstup (modrá až zelená farba štvorca). A hneď sme sa dostali k novému vzhľadu appletu: riadiacim poľom je ružový štvorec (v ňom treba posúvať ukazovateľ myši) a výstup sa objaví v obdĺžniku vpravo dole. Tento nový dizajn zobrazí čiernu skrinku medzi vstupom a výstupom. Našim cieľom je predstaviť si čo v sebe skrýva blackbox aby sme našli relácie medzi vstupom a výstupom.
Teraz sa pokúsime experimentálne získané údaje znázorniť v 3D priestore.
![]() Aký povrchový útvar sa dá stotožniť s rozložením týchto dát? Matematici nemajú radi nespojitosti, nemajú radi rozštiepené povrchy. Uprednostňujú hladkosť. Ako nájdeme spojitosť v tomto rozštiepenom povrchu? A je vôbec tento povrch roztrhnutý? Môžeme si predstaviť plochu ako spojenie troch plôch: jedna ohnutá je vložená medzi dve čiastočne sa prekrývajúce skoro rovinné plochy. V matematike je to známe ako Riemann-Hugoniotov povrch alebo tiež hrot (vrchol). Teraz je už celá plocha hladká, pričom pridaný kus nevplýva na informácie v dátach, lebo je nedostupný pre systém. Podrobnejšie sa matematickým opisom tejto plochy zaoberá samosatná podkapitola.
Potenciál ![]() Teraz prejdime na ďalší obrázok (podľa L. Dujardin - nezmenený). V strede vidíme ružovú plochu reprezentujúcu riadiaci priestor. Okolo neho je umiestnených päť grafov, na ktorých vidíme tvar potenciálovej krivky pre vybrané body riadiacej plochy. Táto plocha je rozdelená na dve oblasti pomocou čiernej čiary, ktorá najprv rastie, potom sa obráti smerom nadol. Táto čiara sa volá bifurkačná krivka. Obsahuje kritické body plochy. Ostatné body sa nazývajú regulárne. V blízkosti regulárneho bodu krivka potenciálovej funkcie nemení svoj tvar, čo znamená, že počet jeho miním a maxím je konštantný. V kritických bodoch sa stretne jedno maximum s jedným minimom a obe sa stratia. Sú to body, v ktorých nastane skoková zmena v stave systému.
Jeden bod bifurkačnej krivky sa líši od ostatných: je to bod, v ktorom sa krivka otočí a začne klesať. V tomto bode sú dve minimá a maximum spojené. Zodpovedajúci potenciál je ploché minimum, ktorej rovnica je ![]() Detailnejšie experimenty s farebným strojom katastrof umožňuje applet. |
||
Kontakt: Marek Bundzel |