Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
Popis prostredia a úloha
Evolučný navigačný systém
Učenie navigácie s EHW
On-line Model-based učenie
On-line Model-based evolúcia
Výsledky



Ostatné kapitoly
Genetické algoritmy
Genetické programovanie
Umelá embryogenéza
Evolučný dizajn
Interaktívny evolučný výpočet
Ekogramatiky
Evolučný hardware


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


Popis prostredia a úloha

Mobilný robot musí vykonávať rozhodnutia v komplexnom a dynamickom prostredí a zachovať si svoju autonómnosť. Toto prostredie je pre robota neznáme a nepredikovateľné. Robot nemá žiadné vedomosti (priori knowledge) o ceste a prekážkach. Vyššia adaptačná rýchlosť je dosiahnutá off-line učením na interakciách s prostredím zhromaždených počas života robota. Optimálne správanie robota je učené genetickým algoritmom riešiacim veľkú a rozmanitú populáciu správaní akumulujúcich model sveta interakcií s okolitým prostredím. Je potrebná dostatočná rýchlosť konvergencie a preto je na mieste použitie EHW. Kritickým faktorom pri navigácii robota je on-line adaptácia. Rýchlosť ovládania robota nie je až taká dôležitá.


Teraz bližšie popíšeme konkrétne riešenie.

Uvažujme robota kruhového tvaru s priemerom približne 25 cm. Má 10 infračervených senzorov s 1-bitovým rozlíšením rovnomerne rozmiestnených po okraji. Senzory sú zmapované do 6 boolovských premmených, ktoré reagujú na prítomnosť prekážky vo vzdialenosti 30 cm. Robot je ďalej vybavený nárazovým senzorom pre prípad zrážky do steny a 2 kamerami na sledovanie farebného objektu. Inteligentný modul videnia vracia smer (vektor), kde sa nachádza farebný objekt. Smer je rozložený na 4 sektory, z ktorých každý mapuje 90 stupňový uhol. Sektor je reprezentovaný 2 boolovskými premennými. Robot má 2 nezávislé motory, každý na jednej strane. Úlohou robota bude sledovať farebný objekt a pritom sa vyhnúť prekážkam a prekonať čo najmenšiu dráhu.

Hore
Kontakt: Marek Bundzel