Prírodou inšpirované algoritmyštudijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie |
||||||||||||||||||
|
Jin, Girvan, and Newman Model II
Použitím počítačovej simulácie našli model, ktorý obsahuje všetky tieto črty a napodobňuje mnohé črty reálnych sociálnych sietí zahŕňajúc vysokoúrovňové zoskupovanie a silnú spoločenskú štrukturovanosť, v ktorej má jedinec podstatne viac kontaktov s ostatnými v jeho komunite ako s jedincami s iných komunít. V nasledujúcom dokumente je tento model aj matematicky popísaný:
growth-social-network.pdf (228kB) Výsledok simulácie je zobrazený na prvom obrázku. Počas simulácie sa vytvorili tri izolované skupiny, ktoré sa už ďalej nespojili. Aj v rámci najväčšej skupiny možno sledovať lokálne zhluky vrcholov, ktoré sú navzájom veľmi husto poprepájané, a so zvyškom skupiny sú spojené iba niekoľkými málo linkami. Jednou z možností ako ohodnotiť sociálnu štruktúru reprezentovanú grafom na obrázku je použiť silu spojenia medzi dvomi vrcholmi, ktorá je váženou sumou počtu rozličných ciest v sieti medzi dvomi vrcholmi, pričom kratšia cesta má vyššiu váhu ako dlhšia. Spomínaní autori sa rozhodli model zjednodušiť, pretože obsahoval nelineárne závislosti a zložité parametre. Váhy jednotlivých spojení dvoch vrcholov v novom modeli nie sú vážené, len "existujú" alebo "neexistujú". Vytvorili nové pravidlá vytvárania vzťahov založené na náhodnom a kvazináhodnom stretávaní sa jedincov. Na začiatku v sieti neexistujú žiadne spojenia a sieť sa inicializuje umelým vytvorením príbuznosti (červené linky) a náhodnými "stretnutiami" jedincov (zelené linky); existujúce linky sa neodstraňujú (používajú sa iba dve z troch pravidiel) až kým všetci jedinci nedosiahnú maximálny počet "priateľstiev". Keď sa tak stane, začnú sa uplatňovať všetky tri pravidlá (linky sa pridávajú aj odstraňujú) a postupne červené linky úplne vymiznú a vzťahy sa nahradia novými. Priebeh demonštruje nasledujúca trojica obrázkov: ![]() ![]() ![]()
Tri fázy simulácie: |
|||||||||||||||||
Kontakt: Marek Bundzel |