Prírodou inšpirované algoritmyštudijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie |
||
Sekcie užívatelského prostrediaOkna projektov v L-studiu sú rozdelené do takzvaných sekcií, identifikovaných pomocou záložiek (obrázok dole). Každá záložka je asociovaná z jedným z editorov. V tejto časti si priblížime funkcie a význam jednotlivých sekcií, resp. editorov. ![]() L-systém a View Tieto sekcie otvoria L-systém editor a View file. Ide o jednoduchý textový editor veľmi podobný štandardným textovým editorom. V sekcii L-systém, užívateľ vkladá samotný kód, t.j. axióma, pravidlá a ostatné výrazy súvisiace s formalizmom L-systémov, ktoré vedú k vygenerovaniu obrazca popr. objektu. Sekcia View file zastrešuje parametre, ktoré súvisia s vizualizáciou, vykresľovaním a renderingom no vystupujú tam napríklad aj mená špecifikácií povrchov vystupujúcich v projekte. Väčšina parametrov je implicitne nastavená na určitú štandardnú hodnotu. Niektoré parametre budú popísané v Tutoriále, no pre viac informácií o forme a obsahu sekcií L-studio a View file odporúčam nahliadnuť do užívateľského manuálu Cpfg 3.4. ![]() Animate Táto sekcia je venovaná parametrom spojeným s animáciou prezentovaná vo forme formulára. ![]()
Colors Cpfg modely môžu využívať jeden z dvoch farebných módov: mód mapy farieb a materiálový mód. L-studio disponuje editorom pre každý farebný mód. color map editor ![]() Editor Color map pracuje s paletou 256 farieb, ktoré si môže užívateľ sám nastavovať. Samotná farba sa nastavuje posuvnými lištami nad paletou. Určuje sa hodnota RGB, pre konkrétne políčko zvolené užívateľom. Taktiež je možné označiť interval a to spôsobom, keď klikneme na zvolené políčko a potom pri súčasnom držaní klávesy Shift klikne na zvolené iné políčko, tak L-studio označí celý interval medzi zvolenými políčkami. To má hlavný význam v spojení s kontextovým menu (vyvolá sa na ploche palety stlačením pravého tlačidla myši), ktoré ponúka následné položky:
Cpfg používa farbu číslo 0, ako farbu pozadia. Na prepnutie do módu materiálov slúži tlačidlo Use material. material editor ![]() Material editor pracuje s jedným materiálom označeným galérii materiálov. číslo materiálu špecifikuje Material no: a zvolený materiál sa zobrazí v hornom ľavom okne. Vedľa okna na pravej strane sa nachádza šesť posuvných líšt, ktoré ovplyvňujú vizuálne vlastnosti zvoleného materiálu.
Pri prvých štyroch parametroch je možné zvoliť ľubovoľnú farbu kliknutím na farebný štvorec na okraji palety. Ďalšie využívajú iba odtieň šedej. Aplikovanie modifikácii materiálu vykonáme, kliknutím pravého tlačidla myši v okne s vybraným materiálom a zvolíme položku Apply. V prípade, že sa chcete vrátiť k pôvodnému nastaveniu zvolíme položku Retrieve from gallery. V okne galérie materiálov je v kontextovom okne k dispozícii možnosť kopírovania zvolených materiálov a ich následne "prilepenie" (copy, paste) a podobne, ako tomu bolo v Color map editore je možné interpolovať materiály vo zvolenom intervale. Je nutné podotknúť, že počet materiálov v galérii je fixný a rovný Plochy Surface editor je prístupom podobný material editoru, tj. editovacie okno zvolenej plochy a galéria plôch. Počet plôch v galérii nieje limitovaný, tak ako v prípade material editora. V súčasnosti je editor schopný pracovať iba s plochami tvorenými jedným Bazierovým platom, aj keď cpfg využíva taktiež multiplátové plochy. V editovacom okne je možne pracovať v jednom z dvoch módov:
![]() V rotate móde môže užívateľ rotovať plochu používaním myši so stlačeným ľavým tlačidlom a transfokovať pri stlačení klávesy Crtl. V lock XY móde, síce nieje možné plochou rotovať, ale je videná v paralelnej projekcii v rovine V prípade editačného okna má užívateľ na výber:
A v prípade galérie plôch
Je nutné podotknúť, že každá plocha, aby mohla byť použitá v cpfg, musí mať vlastné meno, ktoré je nutné zadať v políčku pre to vyhradenom (name). V orámovaní control points sa kliknutím vyberajú konkrétne body baziérovej plochy. Teste nad galériou sa nachádzajú tri okná, ktoré pri editácii bodov baziérovej plochy slúžia na presné zadávanie translácií bodov v pozdlž osí X,Y,Z.
Kontúry Editor kontúr (Contours), je veľmi podobný predchádzajúcému surface editoru, teraz ale nepracujeme s baziérovou plochou, ale B-spline krivkou, ktorej editácia prebieha pomocou kontrolných bodov. Body môžu byť posúvané, pridávané, alebo odoberané. Užívateľ má možnosť taktiež meniť multiplicity, t.j. silu atrakcie bodu na krivku a to v troch stupňoch. ![]() V pravej hornej časti sa nachádzajú tlačidlá pre voľbu editačného módu.
Pod editačnými nástrojmi sa nachádza šesť prepínačov na vizualizáciu pomocných symbolov v editačnom okne. Ak chceme realizovať posun celého pohľadu použijeme klávesu Alt + myš a v prípade trasfokácie to bude klávesa Ctrl + myš. Ostáva ešte spomenúť prepínač Closed Contour - aktiváciu ktorého dostávame uzavretú krivku. Všetko ostatné je obdobné ako v pri predošlom editore. Funkcie ![]() Editor funkcií je v podstate totožný s editorov kontúr, taktiež pracuje s kubickou spline krivkou, no pridali sa určité ohraničenia a to tak, aby výsledná krivka bola zásadne funkciou, čiže dostávame funkčnú závislosť od Textový editor Ide o veľmi jednoduchý textový editor, využiteľný napr. na popis projektu a pod. ![]() |
||
Kontakt: Marek Bundzel |