Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
Čo je to Celulárny Automat
Von Neumannov Celulárny Automat
Wolframov Celulárny Automat
Applet pre viachodnotové 1D CA
Kvantitatívne hodnotenie dynamiky CA
Arbibov Celulárny Automat
Paralelné celulárne počítače
Literatúra
Linky
O tejto kapitole



Ostatné kapitoly
Výpočtové schopnosti celulárnych automatov
Celulárne automaty - úvod
Samoreprodukujúce sa celulárne automaty
Kryštálove výpocty
HAL
Boidi
Floyi
Aplikácie celulárnych automatov
CAPOW
LIFE - Hra života
Fredkinov biliardový automat


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


Wolframov Celulárny Automat

Podkapitoly:

Applet

Wolframov CA

Nový impulz do výskumu CA priniesol Stephen Wolfram (Wolfram, 1984) . Podľa jeho názoru dospela veda pri štúdiu rôznych foriem zložitých systémov od turbulencie kvapalín cez ekonomické systémy až k živým organizmom do štádia prechodu, od experimentov s reálnym materiálom k experimentom na počítači. Prostredie, poskytované počítačom je totiž na jednej strane abstraktné, na strane druhej je ale reálne existujúce. A práve štúdium správania CA sa mu javilo vhodným experimentom tohto druhu.

Wolfram študoval vlastnosti jednorozmerných CA: ich výhodou bol pomerne malý počet možných pravidiel a názorná reprezentácia postupností generácií v riadkoch pod sebou. V najjednoduchšom prípade sa jedná o dvojstavový systém, kde okolie pozostáva z dvoch bezprostredných susedov. Nová hodnota bunky je teda určená trojicou starých hodnôt. Táto trojica môže mať osem podôb a tejto osmici možno priradiť 28 výstupných kombinácií, teda výsledný počet možných skupín pravidiel je 256. Na ďaľších obrázkoch sú uvedené pravidlá v grafickej podobe (trojica buniek tvoriaca okolie a pod ňou nová hodnota). Obvykle sa udáva číslo sady pravidiel ako dekadický ekvivalent binárne interpretovaného vektora nových hodnôt. Na obrázku vľavo je sada 22 a vpravo 109.

Sada 22 Sada 109

Dynamiku 1D automatu je možné dobre znázorniť tak, že v prvom riadku je východzí stav automatu (čas t=0) a pod ním sa zakreslujú postupne stavy v časoch t=1, 2, 3,...

Wolfram rozdelil týchto 256 CA do štyroch skupín podľa zložitosti chovania (tieto triedy sa vyskytujú u všetkých ďalších CA a to nielen 1D):

  • CA1 - celý riadok sa rýchlo vyprázdni (sada 40 - nasledujúci obrázok) alebo zaplní

  • CA 1

  • CA2 - počiatočná aktivita sa postupne utlmuje a začínajú prevládať stabilné zhluky (sada 228 - na ďaľšom obrázku vľavo), prípadne pomerne jednoduché, cyklicky sa opakujúce štruktúry (sada 109 - Na ďaľšom obrázku vpravo)

    . . Detail
    Periodický režim lepšie vynikne pri väčšom rozmere automatu, ako je vidieť na ďalšom obrázku.


  • CA 2

  • CA3 - prevláda zdanlivo chaotický vývin; voľným okom nie je možné pozorovať nejakú pravidelnosť; obrazce pôsobia ako náhodný šum (sada 22)

  • CA 3

  • CA4 - vykazujú zložitú, ale zrejmú pravidelnosť, generujú sa nové - obvykle posuvné štruktúry (napr. klzáky v LIFE); štruktúry žijú pomerne dlho (sada 110); tieto CA sú schopné realizovať univerzálny počítač.

  • CA 4

V uvedených príkladoch sa proces začínal vždy náhodne generovaným riadkom. Niektoré sady pravidiel generujú zaujímavé fraktálové obrazce. Napríklad sada 90 s jedinou bunkou uprostred riadku generuje Szierpinského trojuholníky (na nasledovnom obrázku je prvých 128 generácií).

Szierpinského trojuholníky

Wolfram poukázal tiež na zaujímavú skutočnosť: mnohé lastúry majú navlas rovnakú textúru, aká mu vyšla z CA4.

Lastúra

Hore
Kontakt: Marek Bundzel