Prírodou inšpirované algoritmyštudijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie |
||
Sayamove Q-slučkySDSR Rozšírenie Langtonových Q-slučiek o stav, ktorý umožňuje zánik slučky napríklad v prípade nedostatku miesta. Táto vlastnosť je viditeľná v krokoch 442 - 470, keď sa v 2. slučke objavila táto informácia v ľavom hornom rohu a potom v smere proti smeru hodinových ručičiek spôsobila zánik tejto slučky. Ten skončil v kroku 470. V dostatočne veľkom priestore sú takéto slučky úspešnejšie ako Langtonove. Ak sú v priestore SDSR slučky 2 rôznych rozmerov, súperenie končí vyhynutím jedného druhu (zväčša väčšieho). Vo veľkom priestore a dostatočnom počte generácií tieto slučky vytvárajú tvar špirály, podobne ako Langtonove slučky tvorili koraly. Evoloops Sú to slučky typu SDSR, čiže sú schopné zániku, ale majú možnosť aj meniť veľkosť svojich potomkov interakciou fenotypov čiže zrážkami medzi sebou. Prirodzená evolúcia týchto slučiek smeruje k menším slučkám. Jednotlivé slučky sú od seba vzdialené viac, ako pri iných typoch, pretože dĺžka jej centrálneho ramena je dlhšia. Reprodukcia prebehne za 363 krokov. Evoloops sa označujú aj číslami, ako napr. slučka typu 13, ktorá je aj počiatočnou štruktúrou tohto apletu. Ide o dĺžku vnútorného obalu (teda o dĺžku vnútornej červenej čiary). Pri takomto nastavení apletu ako je tu, sa prvé menšie slučky začnú vytvárať 2 slučky typu 9 z dvoch obdĺžnikových slučiek v 6695. generácii, ktoré su mierne vpravo hore od stredu hracej plochy. Uzavrú sa v generácii 7029, obdĺžnikové slučky sa odpoja v kroku 7034. Už v generácii 7300 sa v ich susedstve nachádzajú aj slučky typu 8, v generácii 7520 aj typu 7 a iná skupina menších slučiek začína vznikať vľavo dolu od nich, zhruba v strede hracej plochy. V generácii 7750 je v prvej skupine menších slučiek už aj slučka typu 6 a menšia slučka vznikla pri spodnom okraji hracej plochy.V generácii 7900 už existuje aj slučka typu 5. V kroku 8000 môžeme vidieť aj dve navzájom prepojené slučky v dolnej časti mierne vpravo od stredu. Taktiež už vzniká prvá slučka typu 4, čo je najsilnejší typ slučiek. Hotová je v kroku 8049. Tieto slučky sa ďalej rozmnožujú a zanikajú. Neskôr sa počet veľkých slučiek znižuje a napríklad v generácii 25000 sú už len dve slučky typu 13. Tento applet je výpočtovo značne náročný kvôli vysokému počtu štvorčekov. Takáto hracia plocha je ale potrebná pre zobrazenie evolúcie. Odporúčaný spôsob sledovania evolúcie je využiť tlačidlo na krokovanie. To je už pri spustení prednastavené na vysokú hodnotu. Konkrétne 8050 má len taký význam, že v tejto generácii je možné sledovať slučky rôznych typov. |
||
Kontakt: Marek Bundzel |