Prírodou inšpirované algoritmyštudijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie |
|||||||||||||||
|
Priestoročasové obrazce a oblasti atraktorovDDLab aj mvDDLab má dva druhy grafického výstupu simulácie, súvisiace tiež so spôsobom nazerania na dynamiku siete a druhom simulácie. Ide o zobrazovanie priestoročasových obrazcov pri doprednom behu siete, ktoré umožňuje skúmať miestnu dynamiku sústavy, a o kreslenie oblastí atrakcie atraktorov siete pri spätnom behu siete, ktoré poskytuje pohľad na celkovú dynamiku sústavy. Dopredný beh simulácie znamená vytváranie časovej postupnosti stavov siete podľa jej stavov v predchádzajúcich okamihoch a podľa príslušných prepojení a prechodových pravidiel jednotlivých jej prvkov. To vlastne odpovedá "normálnemu" behu siete, jej normálnemu "životu" v diskrétnom čase. Bežnou grafickou reprezentáciou tohto behu je časová postupnosť bitových obrazcov predstavujúcich stavy siete v jednotlivých časových krokoch (priestoročasové obrazce). Program ponúka vykresľovanie tejto postupnosti ako animovaného obrazca (v 1D, 2D a 3D) alebo ako časovej postupnosti obrazcov v priestore (1D v 2D, 2D v 3D). ![]() ![]()
Na obrázku vľavo hore sú znázornené priestoročasové obrazce 50-prvkovej bool. siete. Bunky sú
usporiadané v 1D priestore, ich časová postupnosť je v 2D. Modré štvorce predstavujú bunky v
stave
Dopredný beh nie je veľmi náročný na prostriedky počítača. Pamäť zaberá síce štruktúra siete,
pravidlá a rôzne nastavenia, pri behu je však potrebné miesto už len pre súčasný a
nasledujúci stav. Výpočtová náročnosť sa rovná náročnosti "vypočítavania"
nasledujúceho stavu pomocou vyhľadávania v tabuľkách pravidiel. Programovo je veľkosť siete
pri doprednom behu obmedzená číslom Spätný beh simulácie znamená vypočítavanie viacerých predchádzajúcich stavov k aktuálnemu, namiesto počítania nasledujúcich stavov. Tento postup spätne vybuduje celý podstrom predchodcov stavu v ktorom začne. Tento stav je koreňom podstromu a stavy bez predchodcov (tzv. rajské stavy) tvoria jeho listy. Úplný graf stavových prechodov (pre celý stavový priestor) sa vytvorí tak, že sa nájdu všetky stavy všetkých atraktorov siete, a k nim sa spätným behom vybudujú príslušné podstromy.
Nasledujúci obrázok zobrazuje graf stavových prechodov 13-prvkovej boolovskej siete. Graf
odpovedá jednej z ![]()
Nie je prekvapením, že tento spôsob činnosti je náročný na čas a pamäť. Program si musí
pamätať všetkých predchodcov všetkých stavov na určitej úrovni grafu, tých bývajú bežne
tisícky (veľkosť stavového priestoru rastie exponenciálne s veľkosťou siete), preto na
začiatku umožňuje spätný beh len pre sieť s maximálne |
||||||||||||||
Kontakt: Marek Bundzel |