Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
Niečo na úvod
Modelovanie Belousov-Žabotinského reakcie
Navigácia cez bludisko
Simulácia logických brán
Literatúra a linky
O tejto kapitole



Ostatné kapitoly
Freemanove K modely
Umelé imunitné systémy
Biomimicry - Biomimetics
Umelé chémie
Chemické vlny
DNK počítače
Artificial Music
Memetika
Artificial Life Games
Artificial Art
Väzenská dilema


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


Navigácia cez bludisko

Podkapitoly:

Bludisko s jedným štartovacím bodom
Bludisko so štyrmi štartovacími bodmi
Veľké bludisko
Bludisko s dverami
Záver

Klasický prístup:

Pri klasickom spôsobe hľadania optimálnej cesty cez bludisko musíme najskôr zistiť všetky možné cesty. Čo má iteratívny charakter. Potom vyberieme najvhodnejšie riešenie.

Chemické vlny:

V excitovanom médiu pomocou jednej šíriacej sa vlny vieme vytvoriť mapu optimálnych ciest z každého bodu systému do cieľového bodu. Toto bolo prvýkrát spomenuté Sepulchrem(1991) (Steinbock et al., 1995) vo výpočtovej štúdií šírenia vlny v "oscilovateľnom" médiu obsahujúcom nepreniknuteľné prekážky.

Experimentálne štúdie šírenia vĺn vo veľkom bludisku sa vykonávajú s excitovanou Belousov-Žabotinsky reakciou. Plošné bludiská sú vyrobené s Vinyl-Acrylických membrán nasýtených s BZ reakčnou zmesou. Nepreniknuteľné bariéry pripravíme s obdĺžníkovytých regiónov, ktoré narežeme s membrány. Táto jednoduchá procedúra nám dovoľuje realizovať rôznorodé geometrické tvary a zabezpečiť 2D systém bez hydrodynamických porušení.

Monitorovanie

Postupovanie vlny sledujeme pomocou obrazovej analýzy monochromatického svetla (vlnová dĺžka 500nm), ktoré vyžaruje médium. Video signály sa nahrávajú a potom digitalizujú do postupnosti obrázkov. Tie sa upravia technikami na úpravu obrázkov. A potom nasleduje samotná analýza.

Hore
Kontakt: Marek Bundzel