Prírodou inšpirované algoritmyštudijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie |
||
ÚvodNie je to ani tak dávno, čo bola svetu predstavená prvá teória o umelej inteligencii (AI) a s ňou spojená vízia o strojoch (s aspoň trochu ľudskou podobou), ktoré dokážu existovať úplne autonómne. Tým „autonómne“ bolo myslené to, že tie stroje sa budú vedieť samé učiť, samé konať a samé rozhodovať. Samozrejme za toho predpokladu, že im človek dodá aspoň tie základné „znalosti“ a „pravidlá“, ktoré im budú celkom nevyhnutné pre ďalšiu existenciu... Od toho času sa už veľmi veľké množstvo ľudí snažilo naplniť túto víziu. No všetci „adepti“ zistili ten brzdiaci fakt, že technika prítomnosti a s ňou spojené všetky tie technológie, sú až príliš drahé na to, aby sa táto vízia dala zrealizovať vo veľkom merítku... Myslíme si, že „ešte veľa vody pretečie“, kým sa zrealizuje tá vízia „úplne autonómnych strojov do každej domácnosti“... Je známe, že teória sa vždy ľahšie simuluje, než uvádza do reality. Okrem toho, tá „simulácia“ má ešte jednu a dosť podstatnú výhodu. Je totiž oveľa lacnejšia. Preto niet divu, že enormné kvantum teórie o umelej inteligencii je obsiahnuté, okrem iného, aj v počítačových hrách. Pretože je vždy jednoduchšie zaviesť do software-u napríklad nejaký evolučný kód simulujúci konkrétne ľudské (respektíve mimozemské:)) správanie, než ... zaviesť ho do nejakého komplikovaného hardware-u. Pri pohľade na trend vo vývoji počítačových hier, môžeme vidieť, že za posledných pár rokov sa okrem „grafickej stránky“ dostala výrazne do popredia aj „inteligencia“ samotnej hry ako takej. A tak reálna inteligencia postáv a reálna dynamika prostredia sú už v prítomnosti čímsi celkom samozrejmým. Jedna z mnohých „vízii“ sa stala skutočnosťou. Na nasledujúcich pár riadkoch sa pokúsim prezentovať to najzaujímavejšie z problematiky použitia Umelej inteligencie v hrách. Je len potešujúce, že trend vo vývoji a v predaji hier je taký, že hry, ktoré poskytujú lepšiu AI sú aj lepšie predávané. A to je niečo, čo môže pomôcť rovnako celému hernému priemyslu, ako aj tej - ktorej počítačovej hre presadiť sa v nepriehľadnej džungli tých najrôznejších titulov. Spomedzi publika môže vyvstať námietka, že prakticky všetky hry (hlavne tie strategické) majú určitý druh AI a často používajú vcelku zaujímavé ba až neobvyklé technológie. Táto námietka je opodstatnená. A preto kvôli tomu sa posnažím zamerať len na tie najviac neobvyklé alebo doslova prevratné prístupy. Je nutné taktiež zdôrazniť, že autori hier si väčšinou chránia svoje dlhými rokmi štúdia, pokusov a omylov získané know - how a na verejnosť sa tak dostáva len to najprípustnejšie minimum informácií. Preto väčšina tohto referátu bude používať trochu viac abstraktné pojmy a dojmy, než konkrétne zdrojové textu v konkrétnom jazyku AI. No napriek tomu veríme, že naše dielko zaujme každého, kto sa o danú problematiku zaoberá a dá mu minimálne nové námety, poznatky a alternatívy pri ďalšom zaoberaní sa poznávania fascinujúceho sveta AI ...
|
||
Kontakt: Marek Bundzel |