Prírodou inšpirované algoritmyštudijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie |
||||||||||||||||||
|
Farbenie grafovPodkapitoly:Applet Graf Problém zafarbiť graf s minimálnym počtom farieb je NP-tažký. Vo väčšine úloh tohto typu je množina možných kombinácií veľmi veľká. V teórii výpočtov patria niektoré tieto problémy to triedy tzv. NP-úplných úloh. Na riešenie je mozne použit dva postupy :
Nepriama reprezentáciaProblémom, ktorý treba riešiť, je najmä problém reprezentácie genotypu jedinca, t.j. reprezentácia postupnosti vrcholov v takom poradí, v akom sa majú vyfarbiť vrcholy grafu. Čiže poradie vyfarbovania vrcholov je uvedené v genotype jedinca. Vo fenotype jedinca je uschovaná informácia, aká farba pripadla konkrétnemu vrcholu a na poslednom mieste je uvedená vhodnosť, čo v našom prípade znamená počet nevyfarbených vrcholov grafu. Z uvedeného vyplýva, že cieľom je nájsť jedinca s vhodnosťou veľkosti 0, u ktorého teda v grafe nezostane nevyfarbený vrchol. Po selekcii nastáva kríženie populácie. To je realizované krížením typu OX. Vygenerujú sa dva deliace body, prvá časť sa prenesie z prvého rodiča a z druhého rodiča sa vyškrtnú všetky použité miesta a doplní sa genetický materiál potomka v poradí v akom zostali nevyškrtnuté miesta v druhom rodičovi . Tu má užívateľ sám možnosť určiť pravdepodobnosť kríženia. Príklad daného kríženia môžete vidieť na nasledujcom obrázku ![]() OX kríženiePriama reprezentáciaTáto reprezentácia je odlišná od predchádzajúcej, ale veľká časť sa bude opakovať. Genotyp a fenotyp sa tu rovnajú a obsahujú záznamy o jednotlivých vrcholoch akou farbou sme ich na začiatku náhodne vyfarbili. Pri každom jedincovi sa prechádzajú všetky hrany grafu a zisťuje sa, či daná hrana nespája vrcholy s rovnakou farbou. Ak je tomu tak vhodnosť sa inkrementuje o jednotku. Čiže jedinec, ktorý našiel riešenie ma vhodnosť rovnú nule. |
|||||||||||||||||
Kontakt: Marek Bundzel |