Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
SwarmApps
Biológia
Ekológia
Antropológia
Ekonómia
Politológia



Ostatné kapitoly
Swarm
RePast
LEM
SDML
Eos
DDLab


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


Politológia

Emerging parties

Simulácia sa snaží napodobniť proces vytvárania politických frakcií a strán. Väčšina literatúry nezahŕňa do teórie voličov. Tento experiment sa snaží vytvoriť model, kde vedúce osobnosti (elites) a politické strany (parties) sú emergenčným následkom správania a priorít voličov. Po takomto postupe sa vytvorí jednotná metóda skúmania politických strán. Pomocou agentovo-orientovanej počítačovej simulácie je snaha ukázať vznik a vzájomné pôsobenie koalícií, ktoré vyplývajú z priorít voličov (mali by vyplývať, pozn. autora).
Vytvorili sa modely, demonštrujúce štyri základné politické situácie:

  • Dve politické strany -

    Predstavme si skupinu voličov, ktorí rozhodujú o množstve finančných prostriedkov venovaných novej škole. Usporiadame voličov na základe množstva venovaných peňazí: volič č. 5, na ľavej strane, by nevenoval nič; volič č. 9, na pravom konci, by chcel dať milión dolárov.

    Predstavme si, že začneme vytvárať koalície aby sme dospeli k výsledku (k výslednej darovanej sume). Koalícia sa vytvára medzi dvomi voličmi (hlasujúcimi), keď ich predstava o venovanej sume je najbližšie ku sebe. Napríklad dvaja voliči na pravej strane (V10 a V9) vytvoria koalíciu 'C14'. Rozhodnú sa, že suma, ktorú venuje ich koalícia bude priemerom dvoch nimi predpokladaných súm.

    V treťom kroku sa budú vytvárať koalície už z existujúcich koalícií - spájať sa budú vždy názorovo (teda hodnotovo) najbližší. Na obrázku dole C11 a C12 vytvoria novú koalíciu C16. Voliči sú označení bielou farbou, nezávislé (prvotné) koalície žltou, závislé (druhotné) koalície šedou farbou a koalície s najväčším počtom zapojených sú označené oranžovou farbou vo vnútri.

    Tento proces sa opakuje až kým niektorá koalícia nezíska majoritu. Výsledok je na nasledujúcom obrázku.

    Teraz posuňme všetky koalície a subkoalície smerom k najbližšiemu agentovi ktorý nie je koalície. Na najvyššej úrovni sa objavia dve koalície a tie konvergujú k stredovému-priemernému voličovi (median voter).

  • Dvojrozmerný model -

    Pridáme ďalší rozmer pohybu agentov (napr. ďalšia suma na ktorej sa musia dohodnúť). Každý agent si nájde miesto a opäť sa vytvárajú koalície tých najbližších.

    Posuňme koalície smerom k najbližším agentom, ktorí ešte nie sú členmi príslušnej koalície. Agenti (koalície a hlasujúci) sa budú hýbať smerom k najbližšej koalícii.

  • Strategické koalície -
  • Nasledujúca simulácia umožňuje koalíciám trochu taktizovať. Ak sa niekto pripojí alebo opustí koalíciu, tak sa ostatní členovia posunú smerom k ťažisku koalície.

    Na záver spustíme simuláciu s jednou otázkou (hľadanou hodnotou) a neskôr pridáme druhú. Na začiatku sa skupiny vytvárajú len na základe prvej otázky. Po doplnení druhej otázky sa zmení usmernenie strán.

  • Minimálna koalícia potrebná na víťazstvo -

    Podľa teórie Williama Rikera sa vo väčšine prípadov vytvorí koalícia s minimálnym počtom hlasov potrebných na víťazstvo. Zo 140 behov experimentu sme dostali nasledujúci výsledok:

Domovská stránka EMERGING PARTIES


Hore
Kontakt: Marek Bundzel