Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
SwarmApps
Biológia
Ekológia
Antropológia
Ekonómia
Politológia



Ostatné kapitoly
Swarm
RePast
LEM
SDML
Eos
DDLab


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


Antropológia

Modelovanie dediny kmeňa Anasazi

Snahou je vytvoriť model na overenie teórie o dedine indiánskeho kmeňa Anasazi v oblasti Mesa Verde. Výstup simulácie sa porovnáva s archeologickými faktami nájdenými v spomínanej oblasti. Predpokladá sa, že tento projekt, alebo niektoré jeho metódy môžu vyplniť priepasť medzi teóriou a dátami v archeológii. Agentovo-orientované modelovanie sa ukázalo ako vhodný nástroj pre pochopenie malých spoločností v ktorých je rozhodovanie decentralizované.

Simulácia má rozdelený priestor na štvorce s dĺžkou strany 200m (plocha 4ha); model pracuje v dobe od roku 901 n.l. až po rok 1300 n.l. Veľkosť cieľovej oblasti je zhruba 1470 kilometrov štvorcových.
Projekt je zameraný na zložitú množinu rozhodovacích pravidiel na úrovni domácností. Prvým krokom bolo štúdium domčekov/domácností: potreby domácností a ich poľnohospodárska produkcia v meniacom sa okolí. Sada pravidiel zostavená na základe vyššie spomínaných kritérií nezohľadňuje aktivity ostatných agentov. Každá domácnosť si nájde miesto, kde dokáže vyprodukovať dostatočné množstvo kukurice pre svoje živobytie; ostane na danom mieste kým jej vyhovujú klimatické podmienky, resp. sa nezmenia jej potreby kukurice (napr. narodia sa deti), čo ich núti hľadať si nové miesto.

Rozmiestnenie domácností po 5 rokoch

svetlozelenou sú označené produktívnejšie oblasti; červenou sú označené oblasti obsahujú aspoň jednu domácnosť; čiernou sú označené oblasti nie sú osídľované; v oblasti označenou bielou farbou je domácnosť, ktorej stav sa práve skúma;

Rozmiestnenie domácností po 60 rokoch

znázornené zdroje vody bielou farbou; zmena rozmiestnenie je reakciou na zmenu klimatických podmienok (zvýšenie hladiny vody)

Rozmiestnenie domácností po 80 rokoch

znázornený typ pôdy; výška hladiny vôd a charakteristiky pôdy sú predpokladom pre dobrú úrodu.

Priemerná veľkosť pozemkov a rodín

Priemerný počet jedno-akrových parciel na domácnosť (modrá čiara), priemerný počet osôb na domácnosť (čierna čiara) za prvých 100 rokov simulácie.

Priemerná úroda

Množstvo úrody na hektár v domácnostiach (modrá čiara), a priemerná vs. priemerná potenciálna produkcia v krajine (čierna čiara) po 140 rokoch simulácie.

Počet simulovaných/predpokladaných domácností

Počet domácností v simulácii (modrá čiara) vs. počet domácností predpokladaných z archeologických vykopávok (čierna čiara) po 150 rokoch simulácie. S aktuálnymi demografickými a paleoprodukčnými parametrami simulovaná populácia prekoná populáciu predpokladanú z archeologických faktov.

Domovská stránka ANASAZI


Hore
Kontakt: Marek Bundzel