Prírodou inšpirované algoritmyštudijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie |
||
Štruktúra mémovNajzávažnejšia kritika, ktorá môže byť vznesená voči memetickému prístupu je, že mémy sú ťažko definovateľné. Aké sú elementy alebo jednotky, ktoré tvoria mém? Predstavuje mém kompletnú symfóniu alebo len jej časť, melódiu, hudobný motív alebo dokonca jednotlivý tón?
Pre modelovanie štruktúry mémov možno využiť niektoré pojmy z kognitívnej vedy. Pravdepodobne najpopulárnejšou jednotkou používanou na reprezentáciu vedomostí v umelej inteligencii je produkčné pravidlo. Má tvar: "ak podmienka potom činnosť". Symbolicky: ak
Produkčné pravidlá sú spojené, ak výstupná podmienka (činnosť) jedného sedí ako vstupná podmienka druhého. Napr.
I keď tieto modely dosiaľ neberú do úvahy nosičov rozdielností, vyzerá to ako veľmi sľubná cesta pre formálne a počítačové štúdium mémov. Aj keď by sme chceli modelovať mémy ako prepojené skupiny produkčných pravidiel, ešte stále je tu problém, koľko produkčných pravidiel definuje jediný mém. Ak nazveme náboženstvo alebo vedeckú teóriu mémom, je zrejmé, že to bude zahŕňať veľké množstvo poprepájaných pravidiel. V praxi to bude nemožné vymenovať všetky pravidlá alebo definovať presné hranice medzi pravidlami, ktoré patria mému a tými, ktoré mu nepatria. Avšak toto by nás nemalo odradiť od používania memetických mechanizmov v procese analýzy evolúcie. Darwinove modely genetickej evolúcie určite dokázali svoju užitočnosť, aj keď v praxi je to nemožné špecifikovať exaktné DNA kódy, ktoré determinujú gén, povedzme modré oči alebo altruizmus. Ako Dawkins poznamenáva, nie je potrebné byť explicitný v tom, čo sú konštitutívne elementy génu, ak je potrebné objasniť partikulárnu charakteristiku alebo typ správania. Je postačujúce, ak vieme rozlíšiť fenotypové efekty tohto génu od efektov jeho rivalov (alely). Ak vieme determinovať vhodnosť, ako výsledok týchto efektov, berúc ohľad na prostredie a kontext rozdielnych, non-rivalitných génov obsiahnutých v genóme, potom možno robiť predikcie ohľadom evolúcie. To isté sa vzťahuje aj na mémy. Ak, napríklad, sledujeme, že jeden mém (povedzme katolicizmus) navádza svojich nosičov, aby mali viac detí ako jeho konkurenti (napríklad kalvinizmus alebo anglikanizmus) a dohliada na to, aby deti prevzali mémy od svojich rodičov, potom, nech všetky ostatné veci sú rovnaké, možno predikovať, že po dostačujúcej dobe bude tento mém dominantný v populácii. Prirodzene, v praxi nikdy nenastane prípad, že všetky ostatné veci sú rovnaké, ale toto je úskalie všetkých vedeckých modelovaní: musíme vždy zjednodušovať a ignorovať potenciálne dôležité vplyvy. Problémom však je, robiť to tak rozvážne, ako je to len možné a maximálne brať do úvahy relevantné premenné bez toho, aby sme urobili príliš zložitý model. |
||
Kontakt: Marek Bundzel |