|
Výpočtová neuroetológia
Randall Beer založil vo svojej diplomovej práci ( zhrnutej v (Beer et al., 1990)) novy výskumný program, ktorý v oblasti empiricky orientovanej
UI zaoberajúcej sa správaním vyvolal osobitú pozornosť a veľa ďalších výskumov, napríklad (Cliff, 1995). Výskumný program spája počítačové simulácie umelého
života s neuroetológiou, takže ide o výskum neurálnych základov správania sa. Beer
mu preto dal názov výpočtová neuroetológia (Computational Neuroethology).
fotografia Beera , Periplaneta americana a Periplaneta computatrix
Vo svojej diplomovej práci simuloval Beer nervový systém a telo amerického Švába
kuchynského. Pokúsil sa pritom integrovať do simulácie toľko z neurobiologických
dát o pravých zvieratách ako je možné. Okrem toho sa pokúsil exaktne dosiahnuť
krajné fyzikálne situácie pohybu - v rámci možností, musel pozorovať živých
jedincov, keď sa pohybovali v rôznych smeroch a napriek tomu chcel dodržať ich
rovnakú hmotnosť. Pri simulácii nervového systému sa ukázalo veľa dier v neurobiologických
vedomostiach. Pokúsil sa ich korigovať pomocou realistických domnienok v jeho simulácii.
Pritom dostal empiricky vyskúšané hypotézy o štruktúre ešte nie bližšie preskúmaných
detailov mozgu reálneho hmyzu. Vykonal s jeho simulovaným hmyzom presne tie
experimenty, ako s pravým hmyzom. Ukázalo sa, že správanie obidvoch bolo
vo viacerých bodoch podobné. Beer ale ukázal aj nedostatok svojej simulácie, napr.
pravý hmyz nevie bežať bez únavy.
Nato aby bol výsledok týchto výskumov lepšie predstaviteľný, slúži tento príklad:

Cesta simulovaného hmyzu k "zdroju potravy"
Nákres zobrazuje, ako sa snažil dostať simulovaný hmyz k potrave. Potrava vyvolala
simulovaný vzruch, ktorý bol intenzívnejší keď sa hmyz priblížil k potrave.
Sekvencie pohybu cez obrazovku :
- Tu bola spustená simulácia.
"Hmyz" "pociťuje hlad", teda pohybuje sa v smere pachu
krmiva.
- Narazí tykadlami do
prekážky a začne ju obchádzať. Živý hmyz, ktorého nervový systém je tu
simulovaný, sa správa rovnako.
- "Hmyz" stratí so
svojimi tykadlami kontakt so stenou. Pokúsi sa znova nadobudnúť kontakt na
nasledujúcej zastávke
- Avšak nenarazí na stenu,
tak začne sa ďalej pohybovať vo vybočenom smere. Simulovaný pach potravy
je na tomto mieste veľmi slabý na to, aby bol simulovanými receptormi
vnímateľný.
- "Hmyz cíti" pomocou tykadiel pravú stranu obrazovky a obchádza ju ako
stenu.
- Pritom natrafí na hornú
hranicu obrazovky, ktorú takisto obchádza.
- Na tomto mieste je
simulovaný pach opäť vnímateľný.
- "Hmyz" medzitým
spotreboval ešte viac rezerv energie, nasleduje pach až priamo k potrave a
tam začne žrať.
Treba si všimnúť, že simulovaný hmyz musel v priebehu cesty rovnako ako
skutočný hmyz správne koordinovať svoje nohy, aby sa držal správneho smeru a
pritom nestratil rovnováhu ! Výpočtová neuroetológia teda vychádza zo
skutočných živočíchov, prirodzene nie iba z ich správania, ale tiež z ich
nervového systému. Z nich sú vyabstrahované štruktúry a funkčné detaily, ktoré
by mohli byť relevantné na generovanie/vysvetlenie správania sa. Preto, že sa
urobia tie isté experimenty so simulovaným a skutočným hmyzom, je možné posúdiť
správnosť modelu. Z obrazu modelu vyplývajú okrem toho empiricky preskúmané
hypotézy pre neurovedecký výskum. Aj tu teda platí : Empirický výskum a
vytváranie modelu pracujú ruka v ruke. Vzťah medzi UI opierajúcu sa o správanie
a výskumom umelého života sa pozná najzrozumiteľnejšie, keď sa
pozoruje posledné odvetvie výskumu, ktoré Langton pod týmto pojmom subsumoval (Langton, 1989).
|