| 
 | Výpočtová neuroetológiaRandall Beer založil vo svojej diplomovej práci ( zhrnutej v (Beer et al., 1990)) novy výskumný program, ktorý v oblasti empiricky orientovanej 
  UI zaoberajúcej sa správaním vyvolal osobitú pozornosť a veľa ďalších výskumov, napríklad (Cliff, 1995). Výskumný program spája počítačové simulácie umelého 
  života s neuroetológiou, takže ide o výskum neurálnych základov správania sa. Beer 
  mu preto dal názov výpočtová neuroetológia (Computational Neuroethology).  
     fotografia Beera , Periplaneta americana a Periplaneta computatrix
Vo svojej diplomovej práci simuloval Beer nervový systém a telo amerického Švába 
kuchynského. Pokúsil sa pritom integrovať do simulácie toľko z neurobiologických 
dát o pravých zvieratách ako je možné. Okrem toho sa pokúsil exaktne dosiahnuť 
krajné fyzikálne situácie pohybu - v rámci možností, musel pozorovať živých 
jedincov, keď sa pohybovali v rôznych smeroch a napriek tomu chcel dodržať ich 
rovnakú hmotnosť. Pri simulácii nervového systému sa ukázalo veľa dier v neurobiologických 
vedomostiach. Pokúsil sa ich korigovať pomocou realistických domnienok v jeho simulácii. 
Pritom dostal empiricky vyskúšané hypotézy o štruktúre ešte nie bližšie preskúmaných 
detailov mozgu reálneho hmyzu. Vykonal s jeho simulovaným hmyzom presne tie 
experimenty, ako s pravým hmyzom. Ukázalo sa, že správanie obidvoch bolo 
vo viacerých bodoch podobné. Beer ale ukázal aj nedostatok svojej simulácie, napr. 
pravý hmyz nevie bežať bez únavy. 
Nato aby bol výsledok týchto výskumov lepšie predstaviteľný, slúži tento príklad: 
  Cesta simulovaného hmyzu k "zdroju potravy" 
 
  Nákres zobrazuje, ako sa snažil dostať simulovaný hmyz k potrave. Potrava vyvolala 
  simulovaný vzruch, ktorý bol intenzívnejší keď sa hmyz priblížil k potrave. 
 Sekvencie pohybu cez obrazovku :  
 Tu bola spustená simulácia.
     "Hmyz" "pociťuje hlad", teda pohybuje sa v smere pachu
     krmiva. Narazí tykadlami do
     prekážky a začne ju obchádzať. Živý hmyz, ktorého nervový systém je tu
     simulovaný, sa správa rovnako. "Hmyz" stratí so
     svojimi tykadlami kontakt so stenou. Pokúsi sa znova nadobudnúť kontakt na
     nasledujúcej zastávke Avšak nenarazí na stenu,
     tak začne sa ďalej pohybovať vo vybočenom smere. Simulovaný pach potravy
     je na tomto mieste veľmi slabý na to, aby bol simulovanými receptormi
     vnímateľný. "Hmyz cíti" pomocou tykadiel pravú stranu obrazovky a obchádza ju ako
     stenu. Pritom natrafí na hornú
     hranicu obrazovky, ktorú takisto obchádza. Na tomto mieste je
     simulovaný pach opäť vnímateľný. "Hmyz" medzitým
     spotreboval ešte viac rezerv energie, nasleduje pach až priamo k potrave a
     tam začne žrať. Treba si všimnúť, že simulovaný hmyz musel v priebehu cesty rovnako ako
skutočný hmyz správne koordinovať svoje nohy, aby sa držal správneho smeru a
pritom nestratil rovnováhu ! Výpočtová neuroetológia teda vychádza zo
skutočných živočíchov, prirodzene nie iba z ich správania, ale tiež z ich
nervového systému. Z nich sú vyabstrahované štruktúry a funkčné detaily, ktoré
by mohli byť relevantné na generovanie/vysvetlenie správania sa. Preto, že sa
urobia tie isté experimenty so simulovaným a skutočným hmyzom, je možné posúdiť
správnosť modelu. Z obrazu modelu vyplývajú okrem toho empiricky preskúmané
hypotézy pre neurovedecký výskum. Aj tu teda platí : Empirický výskum a
vytváranie modelu pracujú ruka v ruke. Vzťah medzi UI opierajúcu sa o správanie
a výskumom umelého života sa pozná najzrozumiteľnejšie, keď sa
pozoruje posledné odvetvie výskumu, ktoré Langton pod týmto pojmom subsumoval (Langton, 1989).  |