Vážka - aerodynamický zázrakAerodynamický zázrak

Vážka ako model pre lietajúcich robotov
Medzi hmyzom sú vážky skutočnými rekordérmi, vyzbrojené značnou veľkosťou,
najlepšími vlastnosťami lietania a obrovskými fazetovými očami.

Nie je žiadnym zázrakom, že títo leteckí akrobati slúžia odborníkom na leteckú
dopravu ako modely pre ich vývoj. Vážky sú praveké relikty, ktoré sa ešte dinosaurom
vznášali okolo hláv. Vtedajšie exempláre dosahovali rozpätie krídel až 70 centimetrov.
Aj dnes sú ešte dostatočne rozšírené a na základe stavby ich tela ich možno
ľahko rozpoznať. Celosvetovo žije viac ako 3700 druhov. Asi 100 z nich v Európe.
Títo vzdušní dravci sú vybavení balíkom svalov, ktoré tvoria 50 percent telesnej
hmoty. Ich letecké umenie je možné vďaka dvom navzájom nezávislým párom krídel.
Predný pár krídel sa pohybuje naproti zadnému.

Majster v prenasledovaní
Vďaka tomu môžu vážky vo vzduchu nielen stáť, ale tiež lietať dopredu ako aj
dozadu, v každom smere pristávať a štartovať alebo zmeniť kurz v priebehu tisíciny
sekundy. Dlhé telo slúži pritom na stabilizáciu.

Turbulentné mávnutie krídlom
Vyzbrojené s dýkovitými hryzadlami, sú vážky ultimatívne bojové stroje. Keď
práve neobraňujú svoj revír odvážnym vzdušným súbojom, sú na poľovačke na hmyz.
Vážky pri ňom dosiahnu rýchlosti až 50km/h. Ich oči ponúkajú takmer panoramatický
pohľad. To sú vlastnosti, ktoré nechajú zblednúť každého bojového pilota. Vážky
sú reprezentantmi sily. Sú schopné lietať s trojnásobným nákladom, než s akým
sú schopné po prepočte lietať lietadlá. Tajomstvo ich schopnosti manévrovania
je v špeciálnej aerodynamike pri mávnutí krídlom. Vytvárajú úmyselne turbulencie.
Tieto turbulencie dodávajú vážke nutný náraz. Pri každom mávnutí ľahko prekrúti
krídlom a preto vyvolá na povrchu krídla malý vzdušný vír. Jeho komplikované
využívanie, ktoré bolo inžiniermi pomenované ako nestále prúdenie vzduchu, je
ďaleko vzdialené od prúdenia v ľuďmi vytvorených lietadlách. Tie sú závislé
od stálych prúdení vzduchu. Vážky vedia využiť silu vzdušných vírov a dosahujú
vďaka tomu takmer perfektný vztlak. V Kanade na Univerzite v Toronte sa pokúsili
študenti z Inštitútu pre techniku cestovania vzduchom vytvoriť prvé technické
zariadenie s pohonom na princípe mávania krídlom.

Stavba leteckého modelu podľa vzoru vážky
Dozaista sa ponúka pohyblivosť a rýchlosť letu vážky predovšetkým pre výskumné
nasadenie. Taký lietací aparát by mohli nahradiť čoskoro dnes obvyklé bezposádkové
prieskumné lietadlá. Pentagon investoval už niekoľko miliónov dolárov do tohto
projektu.
|