Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
Úvod
Filozofia skupinovej spolupráce servisných robotov ako poloautonómnych robotov
Komunikácia medzi robotom a prostredím
Kolektívne správanie autonómnych robotov
Kolektívne hry robotov
Skupinové správanie robotov
Dosiahnutie globálneho cieľa celej kolónie
Teritoriálne delenie multirobotických úloh
Súťaživosť v koevolučnej robotike
Učenie spoločenského správania
Spolupráca reálnych robotických systémov založených na neurónových sieťach a využitie evolúcie
Roboty tvoria roboty
Záver
Literatúra
O tejto kapitole



Ostatné kapitoly
Walterove korytnačky
BEAM Robotika
Kolektívne správanie robotov
KANSEI
Braintenbergove vozidlá
POPBUGS
iRobot
Insect Robots
Ešte niekoľko robotov ...
MIT Roboty


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


Učenie spoločenského správania

      

(MAJA J. MATARICSOC)

Sociálne učenie je proces získavania nových vzoriek chovania v sociálnom kontexte. Je tiež nazývané prieskumné učenie (observational learning), toto učenie má vzor v prírode a je to fyzickogeneticky stará metóda adaptácie správania. Pri uvažovaní o takýchto problémoch je nutné zohľadniť také pojmy ako napr. interferencia, konflikt, individuálne správanie, skupinové správanie, konkurenčné/kooperatívne správanie, social reinforcement, atď. Experiment bol zameraný na učenie sociálnych rolí v oblasti multiagentových systémov. Boli prezentované tri typy sociálneho reinforcement učenia. Tieto typy boli testované a následne aplikované na skupinu autonómnych robotov, schopných komunikácie a kooperácie, zadaním úlohy naučenia zhromažďovania a zdieľania informácií. Tento problém bol prevedený na problém zhromažďovania kotúčov v dome (home) oblasti a na problém odovzdávania informácií o kotúčoch na pracovnej ploche.


Práca rozoberá úlohu sociálnych rôl, pri procese kolektívneho učenia. Roboty typu R2 sa učili len pravidlá správania, nie komunikácie. Autori navrhli tri stratégie učenia, z ktorých sa podarilo pri praktickej aplikácií potvrdiť iba jednu.

Interaction Lab sleduje kooperáciu a kompetencie na futbalovom ihrisku.

StavySprávanieOdkazy
Máš-loptuBlokovanie hráčaber loptu
Tím má loptu?Blokovanie loptyblokuj
Protihráč má loptu?zobratie
Blokovaný?Ísť k lopte
Blokovaný spoluhráč?




Tieto výskumy skúšok učenia a spolupráce v tímoch, ako aj rozdelenie kompetencií, používajú fyzikálne roboty. Základné pokyny sú dané robotom, ktoré sa učia rozlišovať akcie danej situácie. Skúmajú sa stratégie, ktoré sa vyvinuli, spolupráca jednotlivcov, kooperatívne a konkurenčné správanie.

Hore
Kontakt: Marek Bundzel