Prírodou inšpirované algoritmyštudijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie |
||||||||||||||||
Učenie spoločenského správania
Sociálne učenie je proces získavania nových vzoriek chovania v sociálnom kontexte. Je tiež nazývané prieskumné učenie (observational learning), toto učenie má vzor v prírode a je to fyzickogeneticky stará metóda adaptácie správania. Pri uvažovaní o takýchto problémoch je nutné zohľadniť také pojmy ako napr. interferencia, konflikt, individuálne správanie, skupinové správanie, konkurenčné/kooperatívne správanie, social reinforcement, atď. Experiment bol zameraný na učenie sociálnych rolí v oblasti multiagentových systémov. Boli prezentované tri typy sociálneho reinforcement učenia. Tieto typy boli testované a následne aplikované na skupinu autonómnych robotov, schopných komunikácie a kooperácie, zadaním úlohy naučenia zhromažďovania a zdieľania informácií. Tento problém bol prevedený na problém zhromažďovania kotúčov v dome (home) oblasti a na problém odovzdávania informácií o kotúčoch na pracovnej ploche.
![]() Práca rozoberá úlohu sociálnych rôl, pri procese kolektívneho učenia. Roboty typu R2 sa učili len pravidlá správania, nie komunikácie. Autori navrhli tri stratégie učenia, z ktorých sa podarilo pri praktickej aplikácií potvrdiť iba jednu. Interaction Lab sleduje kooperáciu a kompetencie na futbalovom ihrisku.
![]() Tieto výskumy skúšok učenia a spolupráce v tímoch, ako aj rozdelenie kompetencií, používajú fyzikálne roboty. Základné pokyny sú dané robotom, ktoré sa učia rozlišovať akcie danej situácie. Skúmajú sa stratégie, ktoré sa vyvinuli, spolupráca jednotlivcov, kooperatívne a konkurenčné správanie. |
||||||||||||||||
Kontakt: Marek Bundzel |