Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
Úvod
Inštalácia a spustenie L-studia
Grafické užívateľské prostredie
Organizácia projektov
Sekcie užívatelského prostredia
Vyvolanie cpfg
Rozdiely medzi vlab-om a L-studio-m
Príklady - Tutoriál
Galéria
Linky



Ostatné kapitoly
Lindenmayerove systémy
Modelovanie ekosystémov
Dawkinsove biomorfy
Reakčno-difúzne modely
Difúzne ohraničené zhlukovanie
Voronoiove diagramy
Časticové systémy
Fibbonaciho čísla a zlatý rez


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


Vyvolanie cpfg

Pre uskutočnenie simulácie modelu L-systému, L-studio volá externý program cpfg (The plant & fractal generator with continuos parameters). Na vyvolanie tohoto programu je nutné spustiť príkaz Go! v hlavnom menu pod záložkou cpfg. V tomto momente L-studio aktualizuje všetky súbory potrebné pre spustenie cpfg, následne spustí samotný cpfg. Sú to hlavne:

  • súbor L-systemu (*.l)
  • súbor pohľadu (View file, *.v)
  • animačný súbor (*.a)
  • súbor mapy farieb alebo materiálov (*.map, *.mat)

a ak sú prítomné tak potom aj

  • súbory popisujúce plochy
  • súbory popisujúce kontúry

následne L-studio volá cpfg s nasledujúcim príkazovým riadkom:

  • m color.map lsystem.l view.v anim.a v prípade color map módu.
  • M material.mat lsystem.l view.v anim.a v prípade material módu

Pre podrobný popis príkazového riadku ako aj spúšťania cpfg odporúčam nahliadnuť do užívateľského manuálu (CPFG 3.4 User's Manual).

Po spustení cpfg je možné editovať ľubovoľný komponent objektov, aby sa tieto zmeny premietli spätne do cpfg je možné z menu Cpfg vybrať jednu z položiek

  • New model - cpfg znovu načíta súbor L-sytému a pohľadu.
  • New L-system - aktualizuje sa len súbor L-systému
  • New View - aktualizuje sa súbor pohľadu (View file).

Všetky náležité zmeny sa zobrazujú v okne správ (Message Log), ktoré je otvorené spolu s oknom programu cpfg.

Aj samotný program cpfg disponuje nástrojmi, ktoré rozširujú možnosti L-studia. Použitím ľavého tlačidla myši v okne používateľ rotuje vizualizovaný objekt. Na zmenu mierky je určené stredné tlačidlo myši. Pravým tlačidlom sa aktivuje menu, slúžiace pre samotnú interakciu s cpfg.

  • New model, New L-system, New View - odpovedajú už spomenutým v menu CPFG.
  • New homomophism - znovu načíta súbor L-systému obsahujúci homomorfizmus a nanovo interpretuje aktuálny reťazec novým homomorfizmom.
  • Output - obsahuje rolovacie menu s položkami pre export v rôznych formátoch
  • Input - možnosť importovania textových a binárnych súborov.
  • Animate mode - aktivuje animačný mód s vlastným menu.
  • Exit - ukončenie cpfg.

Output - podrobnejšie informácie o jednotlivých formátoch je možné nájsť v sekciách 6 a 7 užívateľského manuálu.

  • Image - uloží obrázok v okne v niektorom z grafických formátov
    • RGB - SGI rgb formát
    • RAS - SGI colormap formát
    • TGA - TrueVision Targa formát
    • RLE - Utah Raster Toolkit image formát
  • Rayshade - popisný súbor scény vizualizačného programu Rayshade 4.0
  • Postscript
  • String - uloží aktuálny reťazec v jednom s formátov
    • text - jednoduchý textový formát
    • binary - interná reprezentácia
  • GLS format - graphics library statements formát
  • View volume
  • Inventor - SGI Inventor formát

Animate mode - uvádza cpfg do animačného módu, čo v praxi znamená že v menu sa objavia nové položky pre ovládanie behu animácie a možnosti jej nahrávania.

  • Step - prehráva animáciu postupne po jednom derivačnom kroku.
  • Run - spustí plynulú animáciu.
  • Forever - obdobne ako Run, ale animácia sa cyklicky opakuje.
  • Stop - zastavý prehrávanú animáciu.
  • Rewind - "pretočí" animáciu na začiatok.
  • Clear - zmaže okno cpfg.
  • New animate - znovu načíta parametre animácie.
  • Begin recording - začiatok nahrávania animácie po následnom použití príkazu Run.
  • Stop recording - ukončí nahrávanie.
  • Don't Animate - cpfg opustí animačný mód.

Podrobnosti o používaní cpfg sú obsiahnuté v užívateľskom manuály.

Hore
Kontakt: Marek Bundzel