Prírodou inšpirované algoritmyštudijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie |
|||||||||||||||||||
|
BiológiaGeckoGecko je priestorový, agentovo-orientovaný simulátor na modelovanie dynamiky ekosystémov. Agenti sú reprezentovaní ako voľne pohybujúce sa guľaté telesá . (Animovaný gif) ![]() Agenti ako guľaté telesáMožné sú allometrické (pozn. allometrický = týkajúci sa relatívnej miery rastu určitej časti organizmu vzhľadom na ostatné časti celku), energetické a priestorové ohraničenia. Pomocou tohto nástroja je možné zostrojiť 2D a 3D modely ekosystémov. ![]() Pohľad agentaAgenti sú priestorové guľaté telesá premietnuté do roviny. Na obrázku máme žltou farbou znázorneného pestovateľa (vľavo dole) a tri sadenice. Rez je vlastne pohľad agenta. Svet pestovateľa sa skladá z pestovateľa samotného, z terénu (záhradky), a jednej sadenice. Svet sadenice je tvorený samotnou rastlinou, terénom, jedným pestovateľom a dvomi doplňujúcimi sadenicami. ![]() 2D mapa oblastiZnázornená mapa oblasti nášho záujmu, kruhmi sú označení agenti. Zelení agenti symbolizujú rastliny-sadenice, žltí značia kobylky, fialovou farbou sú označené pavúky. Rastliny napravo od stredu "sveta" sa ustálili v hexagonálnej formácii; zhustenie im zabraňuje rásť ďalej. Vhodná pastva pomáha udržiavať spomínanú hexagonálnu formáciu. V ľavej hornej časti obrázku jedna veľká osamotená rastlina a jej dcérske rastliny vypĺňajú príslušný priestor okolo seba. Celá simulácia slúži na odhad počtu jednotlivých typov rastlín, ako sa navzájom ovplyvňujú, ako na nich vplýva okolie. BugverseBugverse je dvojrozmerné univerzum, jeho obyvatelia sú chrobáky, rastliny (potrava pre chrobákov) a jedovatá potrava. Chrobáky sa pohybujú vo svojom svete, potrava - jedovatá aj rastlinná ostávajú na jednom mieste. Každý chrobák je reprezentovaný neurónovou sieťou, a pomocou evolúcie sa naučí vyrovnať sa so svojím životným prostredím. Obrázok vyššie je ukážkou DOS-aplikácie. Motiváciou na pozadí chrobáčieho sveta je otestovanie hypotézy o vývoji mozgu. Každý jeden chrobák je implementovaný ako rekurzívna modulárna neurónová sieť. Princíp rekurentných modulárnych architektúr by mal umožniť vybudovať hierarchiu štruktúr,
v ktorej komponenty na nasledujúcej úrovni sú poskladané z komponentov aktuálnej úrovne.
Spresnenia, vylepšenia: zabudovať do modelu viac biologickej reality nasledovne:
EvoEvo je vývojový nástroj určený na zostrojenie komplexných simulácií umelého života. Používaním nástroja Evo môžu výskumníci ľahko zostrojiť sústavy rôznych, na sebe nezávislých agentov, ktorí komunikujú medzi sebou a so svojim okolím. Evo implementuje biologické operátory ako genetická rekombinácia a mutácia; vďaka týmto môžu agenti rozvinúť svoje správanie, a ľahšie sa prispôsobiť svojmu okoliu. Aplikácie:
![]() ![]() Svet chrobákov pred spustením a počas simulácie.![]() Prostredie pred začatím simulácie - |
||||||||||||||||||
Kontakt: Marek Bundzel |