Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
Počítačové simulácie
Popis systému Swarm
Programová realizácia Swarmu
Tutoriál
Aplikácie
Literatúra a linky
O tejto kapitole



Ostatné kapitoly
Swarm
RePast
LEM
SDML
Eos
DDLab


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


Počítačové simulácie

Počítače sú vynikajúcim prostriedkom ako zmeniť dobrých vedcov na zlých programátorov.
--Chris Langton

Význam počítačov vo všetkých vedných disciplínach neustále narastá. Simulácie sa stali dôležitou súčasťou poznávania prírodných zákonitostí. Počítačové modely síce prinášajú mnoho výhod oproti klasickým experimentálnym metódam a navyše umožňujú experimenty, ktoré by ináč neboli vôbec možné, ale taktiež je s nimi spojených aj mnoho problémov.

Vytvoriť dobrú simuláciu vyžaduje od vedca nielen jeho pôvodnú špecializáciu, ale aj osvojenie si znalostí počítačového inžinierstva. Ďalším problémom často býva neprehľadnosť kódu, v ktorom sa vyskytuje mnoho implicitných predpokladov priamo nesúvisiacich s aktuálnym modelom a kde sa kvôli konkrétnym programovým riešeniam stráca celková idea experimentu, čo sťažuje vyhodnocovanie a reprodukovateľnosť výsledkov.

V oblasti počítačového modelovania teda existuje potreba jednoducho použiteľného štandardizovaného súboru softwarových nástrojov aplikovateľných na široké spektrum systémov. Projekt Swarm je výsledkom snahy vedcov a softwarových inžinierov zo Santa Fe Institute o takéto nástroje. Cieľom Swarmu je umožniť vyššiu úroveň reprezentácie simulácií a tým urobiť ľahším pochopenie, implementáciu, opakovanie a komunikovateľnosť počítačových modelov.

Hore
Kontakt: Marek Bundzel