Prírodou inšpirované algoritmy
študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie
|
|
Geometrické lietanieGeometrické lietanieNa pohyb rýb v húfe sa dá pozerať ako na pohyb jedného objektu v 3D
priestore. Preto v ďalšom sa pod geometrickým lietaním bude myslieť určitý pohyb pozdĺž dráhy, pôjde o prísne
geometrické premiestnenie objektu, posun pozdĺž a dotýkajúc sa 3D krivky.
Geometrický let je inkrementálne premiestnenie v doprednom smere, to znamená v pozitívnom smere lokálnej
osi Z . Tento pohyb sa kombinuje s rotáciou okolo lokálnych osí X a Y (výchylka a rozptyl), pričom sa to deje spojito
- simultánne.
Pri simulácii sa často využíva lokálne okolie objektu. To je reprezentované lokálnym videním vtáka, čo sa
realizuje pomocou porovnania polohy a orientácie s relatívnym okolím vtáka. V kartézskom systéme to bude
doľava-doprava v smere X , hore-dole v Y a dopredu-dozadu v smere osi Z . Je vhodné definovať si lokálnu
mierku, následne realizovať prepočet hodnôt z lokálneho okolia do globálneho okolia vtáka.
Model geometrického lietania pripúšťa zachovanie hybnosti, letiaci objekt má tendenciu ostať v tomto pohybe.
Jednoduchý model „priľnavého útlmu rýchlosti“ umožní to, že i keď boid zrýchľuje v jednom smere, nedosiahne istú
maximálnu rýchlosť. Takisto minimálna rýchlosť môže byť stanovená a nemusí byť práve rovná nule. Hodnota maximálneho
zrýchlenia orezáva nadprahové požiadavky na zrýchlenie za predpokladu plynulých zmien rýchlosti a smeru. Tento
prístup modeluje jednoduchého tvora s obmedzeným množstvom disponujúcej energie. Celkovo však geometrické
lietanie nerešpektuje všetky prírodné sily.
|
|
Kontakt: Marek Bundzel |