Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
Model správania
Model ovládania motoriky
Model senzorov



Ostatné kapitoly
Umelé ryby
Umelé mravce
GeNeSiS


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


Model ovládania motoriky

Ako z nižšie uvedeného obrázku vyplýva, model tela je zložený z 23 uzlov a 91 pružín. Dvanásť pružín je použitých na simuláciu svalov. Segmenty pre riadenie otáčania sú uložené v prednej časti kostry a segmenty pre plávanie zase v zadnej časti.

Model tela

Ryba môže plávať pomocou kontrakcie jej svalov. To znamená zväčšovanie alebo zmenšovanie ich dĺžky. Autori používajú na vyjadrenie zmeny dĺžky kontrakčný faktor v rozsahu 0.01.0.

Pre vyvolanie pohybu sú navrhnuté špeciálne ovládače pohybu - MC (Motors Controllers).

Sú to parametrické procedúry realizujúce elementárne pohyby modelu. Pre pohyb modelu postačujú tri MC:

  • Plávanie vpred a vzad
  • Otočenie vľavo
  • Otočenie vpravo

Rýchlosť pohybu závisí od amlitúdy a periódy pohybu plutvy. Autori si overili tento fakt pomocou testov a získali tak parametre pre maximálnu rýchlosť pohybu simulovanej ryby. Potom je už rýchlosť daná parametrom 0.01.0 v rozsahu týchto hodnôt.

Otočenie je spôsobené rýchlou kontraciou svalov na jednej strane a uvoľnením na druhej. Potom sú svaly pomaly uvoľňované. Experimentmi sa zistili parametre pre otočenie 30, 45, 60 a 90 stupňov. Interpoláciou týchto parametrov získame ľubovoľný stupeň otočenia. Väčší uhol zase skladaním otočení.

Hore
Kontakt: Marek Bundzel