Prírodou inšpirované algoritmy
študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie
|
|
The GA PlaygroundThe GA Playground
Ariel Dolan's web stránka, ktorá je prezentovaná na adrese: http://arieldolan.com okrem informácií o umelom živote a rôznych experimentoch poskytuje tiež nástroj pre tvorbu vlastných GA pod názvom The GA Playground.
Výhodou tohto nástroja je to, že na užívateľa sa kladú len minimálne nároky z programovania v Jave, a to len pre tvorbu vlastnej funkcie vhodnosti.
The GA Playground umožňuje:
- definovať reprezentáciu jedincov,
- definovať genetické operátory,
- modifikovať užívateľské prostredie.
Všetky potrebné informácie pre tvorbu vlastného apletu GA sú uvedené na stránke http://arieldolan.com/ofiles/ga/gaa/gaa.html
Na týchto stránkach sú uvedené aj ukážkové príklady riešenia niektorých problémov:
- Problém obchodného cestujúceho
- (TSP - Traveling salesman problem)
- obchodný cestujúci prechádza cez všetky udané mestá a vracia sa do východzieho, pričom prejdená trasa má byť čo najkratšia.
- Knapsack - zlodej zbiera poklady rôznej veľkosti do svojho batoha, ktorý ma danú kapacitu, alebo ich môže vyložiť z batohu. Úlohou je nájsť optimálne množstvo pokladu pre jeho batoh.
- Binpack - určitý počet objektov rôznej váhy sa musí dať namapovať do minimálneho počtu binárnych objektov danej dĺžky.
- Allocating Facility Problem - je daných N miest a každé miesto vyžaduje M(j) telefónnych liniek, ktoré sú ohodnotené. Hľadá sa riešenie problému, kde je potrebné postaviť telefónnu ústredňu, aby spĺňala požiadavky miest s minimálnymi nákladmi.
- Globálne extrémy - hľadanie globálnych extrémov funkcií jednej alebo viac premenných.
Toto je prostredie The GA Playground, konkrétne hľadanie riešenia TSP:
 Program The GA Playground pre riešenie TSP
|
|
Kontakt: Marek Bundzel |