Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
GA Optimizer
The GA Playground
Bádateľ
Farbenie grafov



Ostatné kapitoly
Genetické algoritmy
Genetické programovanie
Umelá embryogenéza
Evolučný dizajn
Interaktívny evolučný výpočet
Ekogramatiky
Evolučný hardware


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


GA Optimizer

GA Optimizer

GA Optimizer predstavuje príklady využitia genetických algoritmov spolu s podrobným vysvetlením ako GA pracujú.

Sú tu uvedené dva príklady:

  • GA Optimizer I. hľadá globálne maximum funkcie jednej premennej (2D graf)

Autorom GA Optimizer-u I. je Marshall Ramsey. Dokumentáciu a popis programu je možné nájsť na adrese: http://ai.bpa.arizona.edu/~mramsey/ga.html a tu je jeho aplet.

Popis appletu:

Plocha apletu pozostáva z troch častí:

  • hlavný panel, ktorý zobrazuje aktuálnu generáciu jedincov v 2D grafe a výpis najlepšieho jedinca ako počas celého cyklu GA, tak aj v súčasnej generácii.
  • panel nastavení, ktorý umožňuje užívateľovi nastavovať parametre GA: pravd. mutácie, pravd. kríženia, počet jedincov v populácii, dĺžku jedinca (počet bitov jedinca).
  • kontrolný panel, ktorý slúži k ovládaniu GA.

Reprezentácia:

  • je použitá binárna reprezentácia. Každý jedinec je reprezentovaný n-ticou bitov, ktorá predstavuje premennú (x-ová zložka v grafe).

Operátory:

  • Selekcia:
  • využíva sa metóda založená na očakávaných hodnotách.

  • Kríženie:
  • klasické jednobodové kríženie nad binárnou reprezentáciou.

  • Mutácia:
  • s danou pravdepodobnosťou mutácie sa invertujú bity jedinca.

Funkcia vhodnosti:

  • globálne maximum sa hľadá na funkcii: y = x*sin(x*10*PI)+1. Samozrejme, v aplete je možné túto funkciu zmeniť a to modifikovaním triedy EvalFunc.

Hore
Kontakt: Marek Bundzel