Prírodou inšpirované algoritmyštudijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie |
||||||
Možné nezrovnalosti v appletePri interpretovaní biliardového modelu sa môžu vyskytnúť rôzne interpretácie, ale iba pri vizualizácii ! Pri pozorovaní appletu sa nezasvätenému pozorovateľovi môže zdať, že nepracuje v určitých modelových situáciách korektne (napríklad pri odraze gule od zrkadla obr.1). Preto by som chcel v tejto kapitole vysvetliť niektoré súvislosti a vyvrátiť nezrovnalosti. obrázok 1. : odraz gule od zrkadla v mojom applete Prvá nezrovnalosť pramení z interpretácii gule, pretože ja používam štvorcovú mriežku a guľu interpretovanú ako štvorec. Ak guľa predstavuje štvorec môžu nastať dva prípady interpretácie a to či interpretujeme guľu ako a) vpísanú do štvorca alebo b) opísanú okolo štvorca. To nám zásadne ovplyvňuje pravidlá správania celého automatu pri zrážkach ako môžeme vidieť na obrázku 2. a 3. Môj applet interpretuje guľu vpísanú do štvorca, z čoho vyplýva nezrovnalosť 2. Väčšina dostupnej literatúry demonštruje zrážky gúľ a zrkadiel pri opísanej guli.
Zrkadlá musia byť, ako vyplýva z teórie, posunuté oproti mriežke. To sa prejavuje v applete v tom, že guľa nemôže naraziť na zrkadlo. Opticky tento odraz vyzerá ako keby k nemu nedošlo, ale iba guľa sa posunula v dráhe a otočila o 90 stupňov (obrázok 1.). No nie je tomu tak! Applet je reprezentovaný tak akoby vykresľoval iba každý druhý stav (ten v mriežke), stavy ktoré sú medzi mriežkou sa nevykresľujú. Keďže zrkadlá sa nachádzajú medzi mriežkou, stav ktorý sa pri zrážke dotýka zrkadla, applet nevykresľuje a preto zrážka opticky pôsobí ako posun (obrázok 4.). obrázok 4.: čierne gule predstavujú stavy ktoré applet nezobrazuje |
||||||
Kontakt: Marek Bundzel |