Prírodou inšpirované algoritmy
študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie
|
|
Požierač
Stále živá štruktúra, ktorá má schopnosť interagovať s určitými štruktúrami bez toho, aby utrpela nejaké trvalé poškodenie. Po príchode inej štruktúry túto štruktúru „zožerie“ a vráti sa do pôvodného stavu, alebo sa ustáli v inej podobe. Ak takáto štruktúra neutrpí žiadne ani dočasné poškodenie potom túto štruktúru nazývame skala. Samotný požierač môže byť tvorený stabilnými, alebo oscilujúcimi štruktúrami.
Zaujímavé štruktúry :
-
Požierač 1 (Eater.lif) – Štruktúra, ktorá na počiatku pozostáva z požierača, jednej lode a jedného klzáka. Požierač pohltí v 21 generácii loď a v 51 generácii klzák, pričom on sám ostáva nepoškodený. Prichádzajúca loď alebo klzák musia byť v uvedenej počiatočnej polohe a fáze, inak dôjde k zničeniu požierača. Požierač je schopný pohlcovať buď lode alebo klzáky, ak má pohlcovať aj lode aj klzáky musia tieto k nemu doraziť tak aby nedošlo k ich kolízii. Tento požierač môžeme nazvať skala.
|
|
-
Požierač lodí (Fisheater.lif) – Samotný požierač je tvorený dvomi štruktúrami oscilujúcimi s periódou 2. Prichádzajúca loď je týmto požieračom pohltená, pričom požierač ostáva nepoškodený. Funkcia požierača nie je závislá na vzdialenosti lode od požierača ani na fáze v ktorej sa loď nachádza, musíme len dodržať vertikálnu polohu lode. Takýto požierač nazývame skala.
|
|
-
Požierač 2 (Eater2.lif) – Štruktúra pozostáva z požierača a klzáka. Klzák je v 30 generácii pohltený, a požierač zostáva nezmenený. Požierač nie je závislý na fáze, v ktorej sa klzák nachádza. Klzák môžeme ľubovoľne v smere jeho pohybu posúvať.
|
|
-
Požierač 3 (Eater3.lif) – Požierač po zrážke s klzákom tento klzák pohltí, avšak utrpí dočasné poškodenie. Do pôvodného stavu sa vráti po 13-tich generáciách. O počiatočnej polohe klzáka platí to isté čo v predchádzajúcom prípade. Tento požierač nemôžme nazvať skalou.
|
|
-
Veľký požierač (Bigeater.lif) – Ďalší požierač, ktorý síce prichádzajúci klzák pohltí, ale utrpí pri tom dočasné poškodenie. Do pôvodného stavu sa vráti po 25-tich generáciách. Podobne ako u "požierača 2" nezáleží na počiatočnej fáze klzáka a polohu klzáka môžeme v smere jeho pohybu ľubovoľne meniť.
|
|
-
Obojstranný požierač (Dualsideeater.lif) – Tento požierač dokáže pohltiť klzáky prichádzajúce z dvoch strán. Po zrážke s klzákom sa štruktúra vráti do pôvodného stavu po piatich generáciách. Podmienkou fungovania tohto požierača je, aby klzáky nedorazili naraz. Na počiatočnej fáze klzákov nezáleží, a ich polohu môžeme v smere ich pohybu ľubovoľne meniť.
|
|
-
Požierač 4 (Eater 4.lif) – Tento požierač je schopný pohltiť klzáky prichádzajúce z dvoch strán. Klzáky však musia byť správne zosynchronizované, pretože ak niektorý z nich príde v nesprávnu chvíľu, požierač sa rozpadne. Obidva klzáky (ak prídu v správny čas) sú pohltené v priebehu 18-tich generácií.
|
|
-
Futility (Futility.lif) – Štruktúra pozostáva z dvoch generátorov klzákov a zo samostatného požierača. Požierač je tvorený jednoduchou štruktúrou, ktorá striedavo požiera klzáky z jedného alebo druhého generátora.
|
|
-
Požierač 5 (Eaterp34.lif) - Ide o zaujímavý požierač, ktorý je tvorený štyrmi jednoduchými oscilujúcimi štruktúrami. Aby požierač nezanikol, musia klzáky prichádzať v skupinách po troch. Tento požierač je schopný pohltiť 3 klzáky a vrátiť sa do pôvodného stavu v priebehu 82 generácií.
|
|
|
|
Kontakt: Marek Bundzel |