|
Lode
Konečná štruktúra, ktorá sa znovu ukáže po istom počte generácií v tej istej orientácii a usporiadaní, ale na inom mieste. Počet týchto generácií nazývame periódou lode. Rýchlosť pohybu lode je popísaná pomocou c - rýchlosti svetla. Kde pohyb o jedno políčko za generáciu je považované za najvyššiu dosiahnuteľnú rýchlosť pohybu, a práve táto rýchlosť je označovaná ako c – rýchlosť svetla. Teda loď sa môže pohybovať maximálne rýchlosťou svetla, alebo pomalšie. Ak sa loď pohybuje v 2 D priestore (m,n ) každú periódu, potom je rýchlosť definovaná ako maximum z (m ) a (n ), dosiahnutých za periódu a vynásobených pomocou c . Napríklad c/4 znamená rýchlosť 1 políčka za 4 generácie.
Prívesok je štruktúra, ktorá sama o sebe nie je loďou, ale môže byť pripojená zozadu k lodi, a tým môžeme vytvoriť väčšie lode. Podobne existujú aj štruktúry, ktoré môžeme pripojiť k lodi spredu. Cieľom týchto štruktúr je zväčšiť rozmery lode. Štruktúra, ktorej vstupom je loď a na výstupe sú kópie tejto lode pohybujúce sa v opačnom smere sa nazýva reflektor. Lode sú dôležité štruktúry, napríklad ich modifikáciou môžu vzniknúť bafkáče, a tiež môžu byť použité na prenos informácií medzi štruktúrami.
Pojem klzák sa niekedy používa ako synonymum lode, ako najmenšia loď. Štruktúry o niečo väčšie ako loď nazývame pavúk. Štruktúry rozmerovo najväčšie označujeme pojmom veľryba. Zvyšné štruktúry sa označujú ako neštandardné.
Zaujímavé štruktúry :
-
Klzák (glider.lif) – Klasický klzák. Najmenšia a zároveň prvá objavená pohybujúca sa štruktúra. Má rýchlosť
c/4 a pohybuje sa po diagonále. Pootočením štruktúry o 90°môžeme zmeniť smer pohybu klzáka.
|
|
-
Loď (ship.lif) – Jednoduchá loď s rýchlosťou
c/2 a periódou 4. Smer pohybu môžeme podobne ako u klzáka zmeniť pootočením o 90°.
|
|
-
Takáto loď môže vzniknúť zrážkou troch klzákov :
|
|
-
Pavúk 2 (spider2.lif) – Pavúk s periódou 3 a rýchlosťou
c/2 .
|
|
-
Pavúk (spider.lif) – Pavúk pohybujúci sa vertikálne rýchlosťou
c/5 , má periódou 5. Je to najmenšia loď pohybujúca sa rýchlosťou c/5.
|
|
-
Veľryba 1 – Veľryba pohybujúca sa rýchlosťou
c/3 s periódou 3. Táto štruktúra sa pohybuje horizontálne.
-
Veľryba reverz – Štruktúra tvarom podobná predchádzajúcej. Pohybuje sa horizontálne rýchlosťou c/5 s periódou 5. Ide o prvú známu štruktúru pohybujúcu sa touto rýchlosťou. Táto štruktúra oproti predchádzajúcej vytvára dojem cúvania.
-
Veľryba 2 – Veľryba pohybujúca sa horizontálne rýchlosťou
c/3 a periódou 3.
-
Veľryba 3 – Veľryba pohybujúca sa horizontálne rýchlosťou
2c/5 a periódou 5. Veľryba pozostáva z dvoch menších veľrýb a jedného malého prívesku, ktorý sa nachádza na konci štruktúry.
-
Veľryba 4 – Veľryba pohybujúca sa horizontálne rýchlosťou
c/3 a periódou 3. Jej základ tvorí "veľryba 2", za ňou sa nachádza prívesok. Ak dodržíme štruktúru prívesku môžeme ho predĺžiť teoreticky do nekonečna.
-
Diagonálna loď - Veľryba pohybujúca sa diagonálne rýchlosťou
c/4 s periódou 8. Samotná štruktúra veľryby pozostáva z dvoch menších veľrýb, ktoré môžu existovať samostatne a z prívesku, ktorý sa nachádza v zadnej časti celej štruktúry.
ul>
|