Prírodou inšpirované algoritmy
študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie
|
|
Applet
Podrobnejší popis ovládania
Voľby:
Tlačidlá:
- Start (Stop)
spustí (zastaví) beh automatu
- Zrýchli a Spomaľ
zrýchli alebo spomalí beh automatu
- Reset
reinicializuje automat na začiatok podľa zvoleného príkladu (dema)
- Krok
Realizuje pohyb po krokoch
- Clear
vymaže všetky prvky z pracovnej plochy automatu
Do automatu je možné pridávať alebo odoberať prvky, kliknutím na príslušnú bunku pričom sa využívajú radio buttons Smer gule, Zrkadla a Vymazanie. Týmto spôsobom môže používateľ zasahovať aj do konfigurácie v navolených demách.
Radio buttons:
- Smer Gule
Umožňuje nám zaškrtnúť, ktorým smerom guľa pôjde, ako znázorňujú šípky v mriežke, ak užívateľ bude chcieť zadať = naklikať gule sám, poprípade pozmeniť demo.
- Zrkadla
Umožní užívateľovi zadať zrkadlá do mriežky, pričom biely štvorec predstavuje odobratie a modrý pridanie časti zrkadla. Zrkadlo sa zadáva kliknutím do dvoch buniek na rozhraní ktorých chceme umiestniť zrkadlo. To nám umožní jedným tlačidlom zadávať horizontálne aj vertikálne zrkadlá.
- Vymazanie
Umožňuje nám vymazať guľu alebo zrkadlo, jednoduchým kliknutím na zvolenú bunku, v ktorej sa guľa (zrkadlo) nachádza. Pre výmaz celého zrkadla je nutné kliknúť dva krát, čiže vymazať obe jeho časti.
Guľa je reprezentovaná šípkou, ktorá sa pohybuje priečne v mriežke ak narazí na inú guľu odrazí sa pod 90 ° obe pričom si vymenia informácie, ak narazí na zrkadlo taktiež sa odrazí pod 90 °.
Počítadlo krokov:
Nachádza sa na ľavo dole od mriežky. Informuje užívateľa v ktorom kroku sa nachádza guľa od spustenia tlačidlom štart alebo krok, ak guľa opustí zobrazovanú plochu počítadlo krokov sa zastaví
Treba rešpektovať niektoré zásady BB modelu:
-
gule sa nesmú čelné zraziť (ak sa tak stane obrátia sa a vracajú späť )
-
gule nesmú naraziť do hrany zrkadla (ak sa tak stane obrátia sa a vracajú späť po dráhe, ktorej prišli)
-
ak sa vyskytnú dve gule za sebou v rovnakom smere, správajú sa ako pri náraze zozadu, čiže zadná guľa sa odrazí od tej prednej a vracia sa späť po dráhe, ktorej prišla.
-
dve gule sa nemôžu dostať v rovnakom čase do jednej pozície súčasne, ak takýto prípad nastane, jedna z týchto guli dostane prednosť = pokračuje bez zmeny smeru, druhá sa správa akoby narazila do rohu zrkadla (otočí sa a vracia späť).
Jednotlivé demá predstavujú konfigurácie zrkadiel a gúľ.
|
|
Kontakt: Marek Bundzel |