Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
Farebný stroj katastrof
Gravitačný stroj katastrof
Zeemanov stroj katastrof



Ostatné kapitoly
Dimenzia pobrežia
Chaos - úvod
Model kyvadla
Pickoverove biomorfy
Fraktály v prírode
Teória katastrôf
Fractint
Lotka-Volterra model
IFS - systém iterovaných funkcií
Logistická rovnica
Mandelbrotova množina
Newtonova metóda generuje fraktály


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


Zeemanov stroj katastrof

Táto zaujímavá hračka je vynálezom E. C. Zeeman-a. Originál nájdete v tutoriáli catastrophe teacher, ktorého autorom je Lucien Dujardin.

Stroj pozostáva z disku, ktorý sa môže voľne otáčať okolo svojho stredu (O). V bode B blízko jeho okraja sú uchytené dve elastické pásky. Druhý koniec jednej z nich je taktiež zafixovaný. Koncom druhej je možné hýbať po doske, teda riadiaci priestor je dvojdimenzionálny. V ďalšom sa môžeme hrať s apletom reprezentujúcim tento zaujímavý stroj.

Ideálne použitie apletu je nasledovné: posunieme kurzor myši nad dolný bod (C), stlačíme tlačidlo a pomaly ťaháme chytený bod po povrchu dosky, pričom pozorujeme správanie disku. Uvidíme ako plynulé, tak aj skokové otáčanie kotúča. Ľahko dostaneme body rozdvojovacej množiny. Ak sa podarí, pochopíme aj princíp funkcií stroja: systém minimalizuje energiu dvoch roztiahnutých elastických pások.

Druhý spôsob používania Zeemanovho stroja je priame otáčanie kotúčom: chytíme na ňom bod uchytenia pások pomocou ukazovateľa myši a otočíme ho o nejaký uhol. Po spustení tlačidla uvidíme, čo sa stane...

Hore
Kontakt: Marek Bundzel