Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
Úvod
Prehľad appletov na webe
Applet
O tejto kapitole



Ostatné kapitoly
Dimenzia pobrežia
Chaos - úvod
Model kyvadla
Pickoverove biomorfy
Fraktály v prírode
Teória katastrôf
Fractint
Lotka-Volterra model
IFS - systém iterovaných funkcií
Logistická rovnica
Mandelbrotova množina
Newtonova metóda generuje fraktály


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


Úvod

Newtonova metóda patrí medzi najznámejšie numerické metódy pre riešenie polynómov.Riešenie v obore reálnych čísel pôsobí veľmi triviálne, avšak toto zdanie sa kompletne zmení pri použití funkcie z oboru komplexnej premennej. Je ukážkou toho, ako jednoduché iteračné pravidlo generuje zložitú fraktálovu štruktúru, kde zdanlivo podobne správanie susediacich bodov môže mať v skutočnosti neočakávané výsledné riešenie.

Samotná metóda vychádza z Taylorovho radu zachovaním jeho prvých dvoch členov,

f(x0 + e) ~ f(x0) + f'(x0) e

kde x0 je počiatočne zvolený bod, ktorý je nutne upraviť o hodnotu posunutia e, tak aby sa bolo možné priblížiť k hľadanému koreňu pri riešení polynómu.

f(x0 + e) = 0

Zostavením rekurentného vzťahu a aplikáciou funkcie komplexnej premennej sa získa jednoduchá formula, ktorá je schopná generovať zložité fraktálove štruktúry.

zn+1 = zn - f(zn)/f'(zn)

Úlohou riešenia je rozdeliť komplexnú rovinu do oblasti príťažlivosti jednotlivých koreňov, pričom každej z týchto oblastí resp. každému koreňu prislúcha určitá farba. Teda je zrejme, že stupeň polynómu určuje počet farieb na obrázku. Zaujímavý je prechod medzi oblasťami, ktorý je tvorený zmenšenými kópiami obrázku.

Rôznorodosť jednotlivých fraktálov je daná stupňom a koeficientmi polynómu, jedným z najznámejších polynómov je x3-1=0

Hore
Kontakt: Marek Bundzel