Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
Úvod a kus histórie
Chemická reakcia
Matematický model
Bruselátor
Applet
Literatúra a linky



Ostatné kapitoly
Freemanove K modely
Umelé imunitné systémy
Biomimicry - Biomimetics
Umelé chémie
Chemické vlny
DNK počítače
Artificial Music
Memetika
Artificial Life Games
Artificial Art
Väzenská dilema


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


Applet

Belousov-Žabotinského reakciu sme modelovali celulárnym automatom s týmito pravidlami. Pri prechode z jedného stavu k nasledujúcemu je každá bunka zmenená raz, podľa pravidiel 14

  1. bunka v stave q, zmení svoj stav na 1
  2. bunka v stave 1, zmení svoj stav podľa pravidla (a/k1 + b/k2 + 1), kde a je počet susedov bunky, ktoré sú v stave 2(q - 1) a b je počet susedov v stave q
  3. bunka v ktoromkoľvek zo stavov 2(q - 1) mení svoj nasledujúci stav podľa rovnice (S/(9 - c) + n), kde S je súčet stavov bunky a jej susedov, a c je počet susedov v stave 1 a n je konštanta, ktoru chápeme ako minimálny skok, alebo aj rýchlosť šírenia infekcie.
  4. ak má aplikačné pravidlo 3. za následok stav bunky q, potom jej stav je q

Postup:

  1. vyberte si počet farieb a druh farby (v prípade, nezmenenia týchto hodnôt tam ostáva pre jednu farbu modra a pre dve modrá a čierna)
  2. vyberte si rozlíšenie (tu treba brať ohľad aby to Váš stroj utiahol)
  3. vyberte číslo q v rozsahu 2255 (bunky môžu byť v nejakom stave 1q)
  4. vyberte dve čísla k1 a k2 v rozsahu 18
  5. vyberte číslo n v rozsahu 0100
  6. stlačte tlačítko pre inicializáciu INIT
  7. ostali aktívne len tlačítka START, STEP, STOP, CLEAR a +,- pre zmenu rýchlosti
  8. CLEAR funguje pre možnosť zadávananie nových hodnôt a tlačítko Default k rýchlemu návratu k základným hodnotám

Mieru infekcie pre ďalší iteračný cyklus vypočítavame z vyššie uvedených pravidiel. Tomuto stavu je priradená farba z hodnôt RGB (t.j. hodnoty od 0255 pre každú zložku). Biela farba ( [255,255,255] v systéme RGB) je vyhradená pre bunky v stave q. Pre ostatné sú priradené hodnoty podľa miery infekcie z hodnôt 1q, získané z pravidiel. Tejto hodnote zodpovedá farebná škála (napr. pre modrú to je [aktuálna miera infekcie, aktuálna miera infekcie, 255] ). Hodnota q tu udáva strop infekcie a tým aj odtieňov jednotlivých farieb a hodnota n rýchlosť priebehu od infikovania po úmrtie bunky. Tým aj rýchlosť zmeny farebnej škály od jednotlivej farby až ku bielej.

Nie všetky hodnoty môžu priniesť požadované výsledky. Zdá sa, že vlny vznikajú len keď nastavíme k1 na 2 alebo 3 a k2 na 3. Vznik vĺn je aj s takto nastavenými konštantami k1 a k2 zaručený len pre úzky okruh hodnoť q a n.

Applet bol odladený pod prehliadačom Internet Explover 6.0 .

Hore
Kontakt: Marek Bundzel