Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
Úvod a kus histórie
Chemická reakcia
Matematický model
Bruselátor
Applet
Literatúra a linky



Ostatné kapitoly
Freemanove K modely
Umelé imunitné systémy
Biomimicry - Biomimetics
Umelé chémie
Chemické vlny
DNK počítače
Artificial Music
Memetika
Artificial Life Games
Artificial Art
Väzenská dilema


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


Bruselátor

Bruselátor alebo spôsob simulácie samoorganizujúcich sa reakcii na počítači je založený na celulárnom automate prezentovanom americkým vedcom A. K. Dewdneyom. Dewdney predstavil automat pre simuláciu prechodov infekcie od bunky k bunke. Bunky mohli byť v hociktorom z q+1 stavov, kde bunka v stave 0 bola "zdravá" a bunka v stave q "chorá" a bunky v nejakom strednom stave boli "infikované".

Pravidlá aplikované na bunky, pre určenie ich stavu v nasledujúcej generácii, môžu byť nasledovné:

  1. ak je bunka zdravá (t.j. v stave 0) tak jej nový stav bude (a/k1 + b/k2), kde a je počet infikovaných buniek medzi jej ôsmimi susedmi, b je počet chorých buniek medzi jej susedmi a k1 a k2 sú konštanty
  2. ak je bunka chorá (t.j. v stave q), potom sa zázračne vylieči (t.j. jej stav bude 0)
  3. ak je bunka infikovaná (t.j. v stave inom ako 0 alebo q) potom jej nový stav vypočítame (S/(a + b + 1) + n), kde a a b sú tie isté ako v časti pre výpočet stavu infikácie zdravej bunky, S je súčet stavov bunky a jej susedov a n je konštanta. Toto pravidlo poukazuje, že nový stav je priemer stavov jeho susedov plus konštanta, ktorú chápeme ako rýchlosť šírenia nákazy.

Hore
Kontakt: Marek Bundzel