Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
Interaktívna väzenská dilema
Iteračná väzenská dilema
Veľký Axelrodov turnaj
Evolučne stabilné stratégie
2D applet
Prehľad 1D appletov na webe
Prehľad 2D appletov a programov na webe



Ostatné kapitoly
Freemanove K modely
Umelé imunitné systémy
Biomimicry - Biomimetics
Umelé chémie
Chemické vlny
DNK počítače
Artificial Music
Memetika
Artificial Life Games
Artificial Art
Väzenská dilema


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


Prehľad 2D appletov a programov na webe


AppletPopis appletu

Applet demonštruje hru populácie, kde sa z istých hráčov stávajú altruisti, zatiaľ čo iní sa na základe skúseností, získaných od susedov usilujú o čo najväčšie využitie informácii pre vlastné víťazstvo. Aj tu sú takzvaní cooperators, tj. tí čo s políciou spolupracujú a defectors, čiže zrádzajúci. Pomocou premennej p si vieme nastaviť počet zrádzajúcich. Premenná d označuje veľkosť zisku pri zrade v prípade, že sa protihráč priznal, teda spolupracoval. To čo vidíme na obrázku po kliknutí na run je postupne opakujúce sa rozhodovanie hráčov, či sa vzhľadom na vlastný úspech, ale aj úspešnosť ôsmich susedov oplatí radšej ponechať zvolenú stratégiu (buď spolupracuj alebo nespolupracuj) alebo je výhodnejšie ju zmeniť. Modrou a červenou sú teda vykreslení tí, čo sa v tomto kole rozhodli rovnako ako v predošlom.

http://www.xs4all.nl/~helfrich/prisoner/

V tomto programe je zahrnutá aj problematika evolučných algoritmov. RPD-Repeatetd Prisoner`s Dilemma simuluje opakovanú hru dvoch hráčov s výplatnou maticou symetrickou pre obe populácie, odkiaľ hráči pochádzajú, pričom sa môže a nemusí brať do úvahy mutácia a šum. Každý hráč tu má istú stratégiu reprezentovanú konečným stavovým automatom, pričom maximum stavov je označené ako S a veľkosť populácie je daná ako N. V každej hre hrá každý s každým a úspešní členovia sa reprodukujú do ďalších generácií, teda do ďalších kôl.

http://www.cs.bris.ac.uk/home/marshall/models/ sipd/

Toto prevedenie hry dilemy väzňov je vykreslené na mriežke predstavujúcej stabilný počet hráčov(50). Každý hráč tu hrá len so sebou a ôsmimi susedmi, mení svoje stanovisko na základe úspechu či neúspechu pôvodného rozhodnutia. Výplatná matica je pevne zadaná a to takto: ak obaja spolupracujú, každý získava 1 bod, ak obaja nespolupracujú, nikto nezíska nič, teda 0 bodov, ak jeden nespolupracuje a druhý áno, získava zradca 1.85 bodu a spolupracujúci tzv. socker ide do väzenia, číže získava 0 bodov V prvej mriežke si myškou vyznačíme zrádzajúcich, pôvodných spolupracujúcich a sledujeme, čo sa deje... Druhá mriežka má okrem nami nainiciovaných zradcov aj 10% náhodne alokovaných.

http://www.ulster.net/~vjblue/

Na záver veľmi pekný programček o tom istom...dá sa tu však všeličo ponastavovať, tak napríklad si môžete vybrať, aké okolie hráča chcete brať do úvahy, dá sa tiež nastaviť frekvencia spolupráce či počiatočné rozmiestnenie spolupracujúcich hráčov a zradcov.

http://evolve.lse.ac.uk/compass/ huberman-and-glance-1993/

Hore
Kontakt: Marek Bundzel