Prírodou inšpirované algoritmy
študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie
|
|
Applet pre viachodnotové 1D CAPodkapitoly:Prehľad 1D CA appletov na webe
Keď applet vykonáva zložité operácie, zobrazí sa počas tohto procesu v ľavom dolnom rohu informatívna správa Pracujem ... Po jej zmiznutí (resp. znefunkčnení) môžete pokračovať v práci
Stručný popis činnosti appletu :
-
applet sa spustí kliknutím na tlačítko Štart ktoré sa po spustení zmení na tlačítko Pauza
-
kliknutím na tlačítko Pauza sa činnosť appletu zastaví so zachovaním aktuálneho zobrazenia a tlačítko sa zmení na Štart
-
nasledovným kliknutím na tlačítko Štart bude applet opäť pokračovať v činnosti
-
tretie tlačítko plní dve funkcie:
-
po nabehnutí apletu a pri zastavenom aplete je to tlačítko Zmaž - po jeho stlačení dôjde k vymazaniu aktuálne zobrazovanej generácii buniek(všetky aktuálne nastavenia ostávajú zachované)
-
pri bežiacom aplete je to tlačítko Reset - jeho stlačenie spôsobí reštartovanie zobrazovania od prvého kroku(všetky aktuálne nastavenia ostávajú zachované)
-
užívateľ môže zadať číslo sady pravidiel, prípadne si vybrať predvolenú sadu
-
pri ručnom zadaní čísla sady:
-
pri nekorektnom čísle sady (písmena) sa aplet nespustí
-
pri zápornom čísle sady sa vezme z toho absolútna hodnota a umožní sa spustenie apletu s daným číslom sady
-
počet možných sád pravidiel je daný vzťahmi :
N=Kpom, pom=KS, S=2*r+1, kde K je počet stavov a r je polomer
-
príklad skupiny pravidiel pre k=2 a r=1:
-
0*20 + 1*21 + 0*22 + 0*23 + 1*24 + 0*25 + 0*26 + 0*27 = 18
-
čiže príklad znázorňuje sadu číslo 18
-
príklad skupiny pravidiel pre k=2 a r=2:
-
1*23 + 1*27 + 1*211 + 1*212 = 1*8 + 1*128 + 1*2048 + 1*4096 = 6280
-
čiže príklad znázorňuje sadu číslo 6280
-
príklad skupiny pravidiel pre k=3 a r=1:
-
1*33 + 2*35 + 2*36 + 1*38 = 1*27 + 2*243 + 2*729 + 1*6561 = 8532
-
čiže príklad znázorňuje sadu číslo 8532
-
pri voľbe rýchlosti, je možné vybrať si rôznu rýchlosť pomocou slideru
-
tlačítko Krokovanie, krokuje podľa nastavenia počtu krokov
-
je možné zmeniť počet stavov, ktoré môže bunka nadobudnúť, kde význam farieb pre jednotlivé stavy buniek je daný na základe vybranej farebnej schémy cez combobox farby
-
jednotlivé farby sú danému stavu,na základe ich počtu,priradené pomocou funkcie, ktorá je rôzna pre každú schému
-
pri základnej schéme Basic Color je použité pevné nastavenie farieb:
-
nastavením polomeru určíme počet uvažovaných susedov (z oboch strán) bunky, ktorá je umiestnená nad bunkou, ktorej stav chceme zistiť, čiže napríklad, ak je polomer=1, potom stav novej bunky je daný kombináciou stavov trojice buniek nad uvažovanou novou bunkou
-
v aplete je možné použiť polomer r = 1,2,3; pričom pre k > 9 už len r = 1 alebo r = 2, kvôli náročným výpočtom pre r = 3
-
ďalšou možnosťou na výber sú tri rôzne predvolené inicializácie počiatočného stavu buniek v prvej generácii
-
pomocou checkboxu zoom sa mení veľkosť bunky, čiže v konečnom dôsledku to plní funkciu priblíženia na aktuálne zobrazovanú generáciu buniek:
-
zoom 1 : veľkosť bunky je v dvojrozmernom priestore 1x1
-
zoom 2 : veľkosť bunky je 2x2
-
zoom 5 : veľkosť bunky je 5x5
-
zoom 10 : veľkosť bunky je 10x10
-
checkbox cyklicky slúži na nastavenie prechodu cez okraje apletu a teda rieši problém okrajových buniek, kde bunky úplne napravo, alebo úplne naľavo nemajú z jednej strany žiadnych susedov:
-
ak je zaškrtnutý, tak ako susedné bunky buniek napravo sa vezmú bunky zľava a naopak, takýmto spôsobom vlastne dôjde k prepojeniu oboch okrajov
-
ak nie je zaškrtnutý, tak za susedné bunky sa automaticky berú mŕtve bunky, čiže sa zobrazuje len tá časť medzi okrajmi a to čo je za nimi sa neberie do úvahy
-
aplet umožňuje generovať aj náhodné sady pravidiel, pričom na kvantitatívne hodnotenie dynamiky sa využíva tzv. lambda parameter, ktorý vyjadruje pomer počtu pravidiel vedúcich k nekľudovým stavom (nenulovým) k ich celkovému počtu
-
postup pri náhodnom generovaní:
-
pre prácu s lambdou je potrebné zaškrtnúť checkbox Náhodne, ktorý nám sprístupní slider, kde môžeme meniť hodnotu lambdy a tlačidlo Náhodne, ktoré slúži na vygenerovanie náhodnej sady pravidiel
-
najprv je potrebné nastaviť požadovanú hodnotu lambdy a stlačením tlačidla Náhodne sa vygeneruje náhodná sada pravidiel
-
stlačením tlačidla Štart sa spustí samotné generovanie buniek pre túto konkrétnu lambdu a sadu pravidiel
-
opätovným stláčaním tlačidla Náhodne sa automaticky spustí generovanie jednotlivých buniek od prvého kroku vždy s novou náhodnou sadou pravidiel
-
pri zmene hodnoty lambdy je vždy potrebné stlačiť tlačidlo Náhodne, aby sa táto nová hodnota akceptovala a znovu sa vygenerovala nová náhodná sada pravidiel
-
aplet vypisuje aj hodnotu lambdy pre nenáhodnu sadu pravidiel:
-
pri preddefinovaných číslach sady pravidiel sa lambda zobrazí hneď pri zmene čísla sady
-
pri ručnom zadaní čísla sady sa lambda zobrazí po stlačení klávesy Enter, poprípade po stlačení tlačidla Štart
|
|
Kontakt: Marek Bundzel |