Prírodou inšpirované algoritmyštudijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie |
||
Gravitačný stroj katastrofPodkapitoly:Applet Stroj pozostáva z dvoch kúskov tenkého oceľového plechu parabolického tvaru pospájaných tenkými a krátkymi drôtmi. Malý silný magnet uchytený na prednom plechu môže byť posúvaný do hociktorej požadovanej polohy bez toho, aby zdeformoval konštrukciu. Keďže väčšina hmotnosti takto poskladaného zariadenia je obsiahnutá v magnete, môžeme povedať, že polohu ťažiska predstavuje pozícia magnetu. Ak je stroj položený na vodorovnej ploche, ťažisko sa snaží dostať kolmo nad dotykový bod s touto plochou. Ak je plocha šikmá, konštrukcia zaujme polohu takú, že ťažisko bude ležať na normále tejto plochy. Touto problematikou sa aktívne zaoberá Lucien Dujardin a práve na základe jeho tutoriálom catastrophe teacher je inšpirovaná celá kapitola. ![]() Gravitačný stroj katastrôf (podľa L.Dujardina)Gravitačný stroj katastrofy je typu hrot teda vychádzame z potenciálovej funkcie štvrtého rádu. Keďže ide o fyzikálny systém tak potenciálovú funkciu (na rozdiel od príkladu so zmenami farby) reprezentuje skutočná potenciálna energia P = m * g * h
Predpokladajme, že m * g = 1
potom celá potenciálna energia je rovná y = 2x2
potom potenciálová funkcia bude reprezentovaná euklidovskou vzdialenosťou polohy ťažiska a dotykového bodu s dosadením rovnice paraboly, čiže V(x) = (x - a)2 + (y - b)2
kde Výpočet bifurkačnej krivky má obecný charakter pre všetky typy katastrôf. Vychádzame z potenciálovej funkcie. Urobíme jej deriváciu. Z derivácie vypočítame diskriminant. Diskriminant položíme rovný nule a vyjadrením dostaneme rovnicu bifurkačnej krivky. Derivácia potenciálovej funkcie je nasledovná
V'(x) = 16x3 + 2(1 - 4b)x - 2a
Diskriminant teda v našom prípade bude vyzerať nasledovne
D3 = [(4b - 1)3 / 128] - (27a2 / 64)
Z toho ľahko vyjadríme rovnicu bifurkačnej krivky
b = 1/4 + (3/2)*(a2/4)^(1/3)
Aplikačný potenciál gravitačného stroja katastrôf je napríklad pri správnom navrhovaní trupov lodí ako aj rozložení materiálu v nich. V prípade zlého navrhnutia budú mať dva stabilné stavy pričom jeden z nich môže byť prevrátenie lodi. |
||
Kontakt: Marek Bundzel |