Tento program simuluje evolúciu
Dawkinsovych biomorfov.
Pri prvom spustení apletu sa nám vygeneruje 6 náhodných biomorfov. Pomocou tlačidla
"Reinicializácia" môžeme náhodne
vygenerovať nové biomorfy (okrem rodičov).
V závislosti od nastavenia parametrov: Mutácia a Kríženie si kliknutím na 1 (klonovanie) resp. 2 (reprodukcia)
checkboxy zvolíme jedincov pre nasledujúcu generáciu.
V závislosti od nastavenia parametra: Selekcia si zvolí (užívateľ) jedinca/ov manuálne resp. sa zvolí jedinec/ce
(náhodná selekcia ; q-turnaj) automaticky.
Následne je možné vytvoriť novú generáciu kliknutím na tlačidlo
"Ďalšia iterácia", pričom sa zvýši hodnota generácie o 1. Ak nie sme spokojný
s novou generáciou, môžeme kliknutím na tlačidlo "Späť iterácia" vrátiť sa o generáciu späť
(max o 5 generácií). Pri každom jedincovi je malé tlačidlo s označením "Z" (zväčšiť).
Kliknutím naň, sa zobrazí zvolený biomorf, ktorého dĺžky vetiev
sú 2, 3, alebo 4 krát zväčšené (parameter Zväčšenie). Genetický kód biomorfov novej generácie vznikne krížením rodičovských
génov a mutáciou (v závislosti od nastavenia parametrov). Takýmto spôsobom prebieha
simulácia evolúcie Dawkinsových biomorfov.
PARAMETRE
Mutácia :
1-génová,
2-génová,
3-génová,
žiadna.
Kríženie :
1-bodové,
2-bodové,
3-bodové,
žiadne.
Selekcia :
užívateľ (user),
náhodná selekcia (random),
q-turnaj (q-tournament), kde má každý jedinec svoju vlastnú vhodnosť.
Zväčšenie :
dvojnásobné,
trojnásobné,
štvornásobné.
GENOTYP
Autor apletu uvádza nasledovný popis reprezentácie genómu:
Program používa na reprezentáciu biomorfov 9 génov
(odvodené z kódu
Alain Gogniat):
prvé 4 gény určujú uhly medzi jednotlivými vetvami. Sú kodované písmenami od A po M,
ďalšie 4 gény určujú dĺžku jednotlivých čiar pri vetvení. Gény nadobúdajú hodnoty od A po M,
posledný gén určuje hĺbku rekurzie. Nadobúda hodnoty od J po N, kde J=10,...,N=14.
Pod každým vygenerovaným biomorfom je zobrazený aj jeho genetický kód.
Neskoršia analýza zdrojového kódu apletu však ukázala odlyšné závery.
Kríženie predchádza mutáciu. Prebieha tak, že sa náhodne vygeneruje 1, 2 resp. 3 čísla (v závislosti
od nastavenia parametra Kríženie) z {0,1,2,...,9}, ktoré rozdelí interval genetického kódu rodičov na 2
resp. viac častí, ktoré vhodne skombinuje (rozlíšené bielou a žltou farbou). Takto vznikne nový genetický kód.
Mutácia prebieha tak, že sa opäť náhodne vygeneruje 1, 2 resp. 3 čísla z {0,1,2,...,9}, ktoré určí jeden,
dva resp. tri gény z novovytvoreného gen.kódu, ktorý sa náhodne zmení o +/- 1 (čierne trojuholníky označujúce
gén, ktorý sa zmutoval).