Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
HAL od Lotus
HexHAL od Lotus
Hra GO od Lotus



Ostatné kapitoly
Výpočtové schopnosti celulárnych automatov
Celulárne automaty - úvod
Samoreprodukujúce sa celulárne automaty
Kryštálove výpocty
HAL
Boidi
Floyi
Aplikácie celulárnych automatov
CAPOW
LIFE - Hra života
Fredkinov biliardový automat


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


HexHAL od Lotus

Úvod

HexHALHexagonal Hardware Artificial Life

Tento applet zobrazuje celulárny automat, ktorý je schopný podporovať reprodukciu entít s rozdielnymi fenotypmi.

Je to orezaná verzia HAL, založená na hexagonálnom (šesťhrannom) okolí s menej stavmi na bunku. Používa tzv. Tripod susedstvo (trojstranné susedstvo).

Trojstranné susedstvo
Okolie pre Tripod susedstvo

Je to užitočné, keď sa snažíme minimalizovať počet susedov, aby sme produkovali malé, kompaktné pravidlá.

Prerušované čiary na obrázku sú vytvorené tak, aby každá bunka mala susedov v tom istom smere. Tým pádom, ak chceme, môžeme akúkoľvek oblasť buniek preložiť, no nesmieme ich otáčať alebo preklápať. HexHAL mal byť prvý netriviálny hexagonálny samoreprodukujúci automat.

Zmeny oproti HAL

  • Rozdielne okolie dovoľuje susedom, robiť automat jednoduchší a viac kompaktnejší.
  • Používa 83 stavov na bunku – ktoré odpovedajú siedmim bitom v pamäti.
  • Odobratá bola schopnosť produkovať rotačné okolie, komunikačné body s konfigurovateľnou pozíciou, rozdielna farba/typ pre každú kreatúru.
  • Na druhej strane, bola pridaná univerzálna výpočtová vrstva, ontologický vzrast a automatický selekčný proces založený na ohodnotenej fitness.

Poznámka:

Vzhľadom na obmedzenú šírku sránky (600 px) sa môže stať, že applet nebude fungovať. V tom prípade je potrebné si nastaviť hodnoty size X na 49 a size Y na 60. Potom stačí kliknúť na Resize a applet by mal bežať. Sú to optimálne nastavenia pre túto šírku appletu.

Interaktívne ovládanie

Tento applet je interaktívny, dovoľuje aplikovať selekciu založenú na organických vizuálnych charakteristikách použijúc rôzne implementácie.

  • Use – tool selection – nastavuje, ktorým typom nástroja bude manipulovať prostredie.
  • Click to – ovláda režim nástroja – ako bude daný nástroj aplikovaný.
  • Display – ovláda, ktorý aspekt automatu je zavedený.
  • Size – ovláda, koľko buniek je zobrazených a ich veľkosť.
  • Show – nastavuje, ako často je display updatovaný.
  • Delay – nastavuje aké veľké oneskorenie nastane medzi zmenami.
  • Radiation – spôsobuje náhodné vymazanie.
  • Mutation – spôsobuje náhodnú modifikáciu organizmu.
  • Step - dovoľuje stopnúť, zastaviť automat a ísť následne po jednom kroku.
  • Pause – dovoľuje automatu zastaviť, alebo začať.
  • Clear – kompletne čistí mriežku.
  • Randomise – nastavuje všetky bunky náhodne.
  • Restart – reštartuje automat s počiatočnou nastavenou konfiguráciou.

Hore
Kontakt: Marek Bundzel