Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
Úvod
Bezkontextové L-systémy
Interpretácia
Príklady L-Systémov
Ručné farbenie L-Systémov
Stochastické L-systémy
Príklady
Stochastické
Kontextové
Parametrické
Vkladanie objektov
3D grafika
Využitie L-systémov pri modelovaní vývinu rastlín
Software
Literatúra



Ostatné kapitoly
Lindenmayerove systémy
Modelovanie ekosystémov
Dawkinsove biomorfy
Reakčno-difúzne modely
Difúzne ohraničené zhlukovanie
Voronoiove diagramy
Časticové systémy
Fibbonaciho čísla a zlatý rez


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


Kontextové

V 0L-systémoch (bezkontextových) je výber použiteľného pravidla závislý len na práve nahradzovanom symbole a vôbec nie na jeho kontexte (teda symboloch pred a za ním). Niektoré simulácie (napr. šírenie rôznych látok v tele rastlín) vyžadujú zohľadniť práve naznačené kontexty. Podľa rozsahu uvažovaného kontextu symbolu S sa potom označujú príslušné Lindenmayerove systémy ako :

SystémPopis
1Lsystémy kontext predstavuje jediný symbol K pred symbolom S, označuje sa K<S alebo za ním, označuje sa S>K
2Lsystémy kontext predstavuje po jednom symbolu pred a za S, označuje sa P<S>Z
ILsystémy alebo (k,l) systémy uvažuje sa k symbolov pred a l symbolov za symbolom S.

Nasledujúci príklad ilustruje pohyb prvku po štruktúre :

Axioma = fFFFFF
f<F → f
f → F

Aj tu sa predpokladá pre pravidlá "neošetrenej" situácie prepis symbolu sebou samým, teda pre F bez kontextu f<F platí F → F. V jednotlivých iteráciách sa symbol f (medzera dĺžky 1 po úsečke dĺžky 6) "posúva" zľava doprava.

Hore
Kontakt: Marek Bundzel