Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
Mutácia Vozidla č.1
Láska a Zvedavosť
Vozidlá s rozličnými senzormi
Komplexné prenosové funkcie
Strach a agresia



Ostatné kapitoly
Walterove korytnačky
BEAM Robotika
Kolektívne správanie robotov
KANSEI
Braintenbergove vozidlá
POPBUGS
iRobot
Insect Robots
Ešte niekoľko robotov ...
MIT Roboty


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


Strach a agresia

Najprv sme pozorovali prípady, kedy sú senzory a motory spojené proporcionálne.

Na obrázku vidíme dva rôzne prípady.

Strach a agresia

Pri pozorovaní modelu na ľavej strane sa dá rozoznať, že senzor na tomto vozidle sa nachádza bližšie k zdroju svetla a preto je pravé koleso poháňané rýchlejšie ako ľavé. Takto dochádza k tomu, že vozidlo robí zákrutu smerom vľavo, teda smerom od zdroja svetla. Ako pozorovatelia teda prichádzame k záveru, že toto vozidlo nemá rado zdroj svetla, teda, že má pred svetlom strach. Existuje jediný prípad, aj keď veľmi nepravdepodobný, kedy by došlo k tomu, že vozidlo narazí do zdroja svetla a to len v prípade, že pôjde vozidlo priamo medzi dva zdroje svetla, t.j. oba senzory budú aktivované rovnakou silou. Pri vozidle na pravej strane Obrázku vyzerá správanie úplne ináč. Vidíme, že ľavý senzor je bližšie k zdroju svetla. Keďže je ale tento senzor spojený s pravým kolesom a je aj viac aktivované, bude sa vozidlo pohybovať smerom k zdroju svetla. Čím bližšie sa bude nachádzať k zdroju svetla, tým rýchlejšie sa bude pohybovať. Nakoniec vozidlo narazí do zdroja svetla a zničí ho. Určite nás ako pozorovateľov na záver napadne, že vozidlo nenávidí svetlo, to znamená že ukazuje voči svetlu agresívne správanie. Je dobré si uvedomiť, že vozidlo nemusí dostihnúť zdroj svetla hneď. Môže sa stať, že bude určitý čas krúžiť v okolí zdroja a až po určitom čase ho zničí.

Teraz si môžeme predstaviť prostredie, kde sa nachádza veľa zdrojov svetla, ktoré sú ľubovoľne umiestnené. Majme dva vozidlá z predchádzajúceho obrázku v tomto prostredí a predstavme sa zasa v úlohe pozorovateľov, ktorí sa majú vyjadriť o tom, čo tieto dve vozidlá robia. Dá sa len povedať, že jedno z tých vozidiel ničí zdroje svetla a druhé, tiež priťahované svetlom, narazí do zdroja len sem tam, pretože stále zmení smer. Môžeme teda pozorovať bojazlivé resp. agresívne správanie.

Ak je počet zdrojov v našom prostredí konečný, prídeme k záveru, že obe vozidlá raz prídu do stavu, keď sa nebudú pohybovať a to vtedy keď agresívne vozidlo zničí všetky zdroje svetla. Teda naše vozidlá majú v tomto prostredí len ohraničenú dĺžku života.

Hore
Kontakt: Marek Bundzel