Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
Úvod
Pravidlá
Stratégie
Evolúcia spolupráce
Tragédia spoločného
Simulácia medzietnickej spolupráce
Reálne prípady
Applety
Linky
O tejto kapitole



Ostatné kapitoly
Freemanove K modely
Umelé imunitné systémy
Biomimicry - Biomimetics
Umelé chémie
Chemické vlny
DNK počítače
Artificial Music
Memetika
Artificial Life Games
Artificial Art
Väzenská dilema


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


Tragédia spoločného

Zovšeobecnime iterovanú hru väzenská dilema (ktorú hrajú dvaja hráči predpísaný počet kôl) na prípad, že hru bude iterovane hrať n (n ≤ 2) hráčov. Toto zovšeobecnenie bude realizované tak, že ak počet hráčov klesne na dvoch, potom táto hra prechádza na štandardnú iterovanú hru väzenská dilema. Predpokladajme, že stratégia hry každého účastníka je popísaná binárnym vektorom

a = (a1, a2, ..., an, an+1)

kde význam jednotlivých jeho zložiek je

a1 … prvý ťah
a2 … všetci protihráči spolupracujú, ich odpoveď bola "0".
a3 … n-1 odpovedí "0", jedna odpoveď "1"
a4 … n-2 odpovedí "0", dve odpoveďe "1"
...
an+1 - všetky odpovede boli "1"

pričom hodnota "0" znamená, že daný hráč spolupracuje, "1" znamená zradu. Platby pre n hráčov zúčastňujúcich sa hry sa realizujú tak, že pre všetky možné dvojice počítame platby rovnakým spôsobom, ako v štandardnej väzenskej dileme. K tomu, aby sme ilustrovali spôsob zovšeobecnenia väzenskej dilemy pre 3 hráčov uvažujme nasledujúce tri stratégie

a1 = (0110)
a2 = (1100)
a3 = (0110)

Prvých päť ťahov troch hráčov je uvedených v tabuľke.

PoradieŤahSkóre
1. hráč2. hráč3. hráč1. hráč2. hráč3. hráč
1 0 1 0 3 10 3
2 1 1 1 2 2 2
3 0 0 1 3 3 10
4 1 0 0 10 3 3
5 1 0 1 6 0 6
Celkové skóre: 24 18 24

Hra sa začína ťahmi, ktoré sú plne určené prvými bitmi v génoch hráčov. Vždy vychádzame z dvojice predchádzajúcich ťahov protihráčov. Pomocou príslušnej komponenty vektora aktuálny ťah je jednoznačne určený. Po skončení ťahov v každom kole pristúpime k platbám medzi hráčmi, ktoré sú určené na základe posledných ťahov pre všetky tri dvojice (1,2), (1,3) a (2,3) hráčov pomocou tabuľky.

Závery:

Pri hre väzenská dilema s n > 2 účastníkmi spontánne emerguje v populácii stratégia tragédia spoločného (tragedy of common)

s = (0011…1)

podľa ktorej hra je zahájená spoluprácou. Ak v predchádzajúcom ťahu všetci oponenti spolupracovali, potom spolupracuj. Ak v predchádzajúcom ťahu aspoň jeden oponent nespolupracoval, potom nespolupracuj. Podľa politológa Axelroda (MSU), tieto výsledky podporujú základnú politologickú tézu, že v spoločnosti musia vznikať inštitúcie, ktoré kontrolujú - penalizujú nespoluprácu.

Hore
Kontakt: Marek Bundzel