Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
Úvod
Pravidlá
Stratégie
Evolúcia spolupráce
Tragédia spoločného
Simulácia medzietnickej spolupráce
Reálne prípady
Applety
Linky
O tejto kapitole



Ostatné kapitoly
Freemanove K modely
Umelé imunitné systémy
Biomimicry - Biomimetics
Umelé chémie
Chemické vlny
DNK počítače
Artificial Music
Memetika
Artificial Life Games
Artificial Art
Väzenská dilema


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


Evolúcia spolupráce

Definujme platby medzi hráčmi podľa tabuľky. Hra iterovaná väzenská dilema bude použitá pre štúdium evolúcie spolupráce v populácii.

hráč 2 spolupracujehráč 2 nespolupracuje
hráč 1 spolupracuje (3,3) (0,5)
hráč 1 nespolupracuje (5,0) (1,1)

Experiment uskutočníme na populácii agentov, reprezentujúcich rôzne stratégie, ktoré budú kódované na troch bitoch takto :

a = (a1, a2, a3)

  • a1 určuje prvý ťah hráča: ak a1=0, potom hráč spolupracuje, v opačnom prípade nespolupracuje.
  • a2 určuje ťah hráča v prípade, že druhý hráč v predchádzajúcom kroku spolupracoval: ak a2=0, potom hráč spolupracuje, v opačnom prípade nespolupracuje.
  • a3 určuje ťah hráča v prípade, že druhý hráč v predchádzajúcom kroku nespolupracoval: ak a1=0, potom hráč spolupracuje nespolupracuje.

Ide o stratégiu, ktorá vyžaduje len krátkodobú pamäť hráčov, požaduje len znalosť posledného kroku protihráča. Existujú stratégie tejto hry aj pre dlhodobejšiu pamäť, potom hovoríme o hre väzenská dilema s dvoj-, troj-, ... násobnou pamäťou.

Sila agentov z populácie je určená tak, že sa usporiada turnaj, v ktorom každý agent hrá so všetkými ostatnými agentmi predpísaný počet krokov. Sila chromozómu je potom určená ako suma platieb zo všetkých krokov a za každého súpera. Operácia reprodukcie obsahuje dve klasické operácie genetických algoritmov, a to kríženie a mutáciu. Genetický algoritmus je inicializovaný náhodne generovanou populáciou, ktorá obsahuje 1000 agentov. Výsledky genetického algoritmu sú znázornené na grafe.

popis obrazku

V priebehu evolúcie populácie zvíťazila stratégia (001), ktorá odpovedá stratégii tit-for-tat a je evolučne stabilná. Iné stratégie, napr. stratégia vždy spolupracuj (000) alebo vždy zraď sú evolučne nestabilné. Na grafe je vidieť, že stratégia vždy zraď (111) v počiatkoch evolúcie bola dominantnou stratégiou, avšak v priebehu ďalšej evolúcie začala dominovať stratégia (001), ktorá sa stala aj víťazom evolúcie.

Veľmi podobný experimet, s rozdielným kódovaním jedincov a pozmeneným evolučným algoritmom je možné si pozrieť v tomto applete

Hore
Kontakt: Marek Bundzel