|
Simulácia
Pred začatím simulácie program ponúka množstvo nastavení druhu simulácie a jej výstupu (viď
dialóg na nasledujúcom obrázku). K týmto sa však vrátime neskôr a teraz prejdeme k simulácii
priamo - prijatím prednastavených hodnôt nastavení (príkaz d )
Objaví sa Vám dialóg, ktorý je znázornený na obrázku dole, opäť zadajte d .
Program začne vykresľovať graf stavových prechodov pre všetky stavy siete. Tento proces može
trvať pre veľký stavový priestor (v tejto simulácii 220 stavov) na
pomalších počítačoch dosť dlho. Na procesore AMD 300Mhz trvala simulácia 47 minút, na Pentiu
III 866MHz zhruba štyri minúty, a na procesore AMD Athlon-XP 2500+ to bolo čosi vyše 47
sekúnd. Výstup po dokončení vykresľovania vyzerá približne tak, ako na obrázku vľavo dole. Ak
sa Vám na dokončenie simulácie nechce čakať, je možnosť vykresľovanie prerušiť pravým
tlačidlom myši, alebo klávesou q , pričom dostanete podobý výstup ako na obrázku
vpravo.
Na obrázku vľavo sú vykreslené všetky možné stavy siete v podobe čiernych krúžkov. Sú
rozložené na sústredných kružniciach, ktorých stred prislúcha jednej oblasti atrakcie. V
našom prípade má sieť tri atraktory; celý stavový priestor je teda rozdelený do troch množín
(oblastí atrakcie) a tieto stavy sú vykreslené okolo troch rôznych stredov (Wuensche nazval túto sústavu grafov pole oblastí atrakcie).
Stavy sú usporiadané podľa ich časovej nadväznosti smerom do stredu kružníc. Ak sa sieť
nachádza v niektorom stave, po jednom stavovom prechode sa ocitne v stave, ktorý je s týmto
spojený čiarou a leží bližšie ku stredu kružníc. Tento graf sa nazýva graf stavových
prechodov. Z grafu stavových prechodov sa dá vyčítať niekoľko užitočných informácií. Ale
keďže celkový počet stavov je v našom prípade 1 048 576 , je logické, že sa na
ploche 800x600 bodov mnohé z nich prekrývajú. Graf je teda dosť neprehľadný a
preto DDLab ponúka množstvo možností jeho vykreslenia. Niektoré z nich si ukážeme o chvíľu;
teraz sa pozrieme, čo sa dá vyčítať z grafu, ktorý práve máme:
-
počet atraktorov - odpovedá počtu ustálených správaní simulovanej chemickej
sústavy (bunky);
-
veľkosť atraktorov - počet ich stavov. Tento údaj sa môže interpretovať ako počet
chemických zmien v bunke počas jej životného cyklu (predpokladajme, že zdravá bunka sa po
prejdení všetkých stavov atraktora rozdelí na dve totožné bunky). Z grafov je vidieť, že
prvý atraktor má iba jeden stav (tu bude asi sústava v chemickej rovnováhe, t.j. bunka bude
mŕtva), druhý atraktor má
15 a tretí 9 stavov, t.j. ak sa bude
sústava nachádzať v týchto atraktoroch, bunka prejde v jednom životnom cykle
15 (9 ) chemickými zmenami;
-
veľkosť oblastí atrakcie jednotlivých atraktorov si môžeme preložiť v našom
prípade ako mieru homeostatickej stálosti bunky. To znamená, že čím väčšia je oblasť
atrakcie, tým väčšia je šanca, že nejaké chemické vychýlenie bunky od normálneho stavu
nebude mať za následok zmenu jej ustáleného správania. Tento poruchový stav sa bude
nachádzať v tej istej oblasti atrakcie a po niekoľkých okamihoch sa bunka vráti do toho
istého atraktora;
V pravom hornom rohu sa po skončení simulácie objaví informačné okno s nasledujúcimi údajmi:
basin types - počet druhov oblastí atrakcie, total basins - celkový
počet oblastí atrakcie, n - rozmer siete, field - veľkosť stavového
priestoru (druhá mocnina rozmeru siete), g - je počet listových uzlov grafu
(stavov bez predchodcocv (garden-of-eden states - rajských stavov)), kde druhý
údaj predstavuje zlomok z celkového počtu stavov od 0 po 1 . A
nakoniec čas trvania kreslenia grafu.
|