|
Prezeranie a úprava štruktúry siete
V pravej hornej časti obrazovky sa Vám objaví dialóg (je znázornený na nasledujúcom obrázku)
s nasledujúcimi možnosťami:
- zobrazenie: pomocou
g zapnete/vypnete zobrazenie všetkých prepojení,
p prepína medzi zobrazením priamych prepojení a pseudookolím;
- výpočet parametrov
lambda a Z : voľba z ;
- učenie siete - voľba
l . DDLab umožňuje nastaviť pravidlá a/alebo prepojenia
siete tak, aby Vami zvolené stavy viedli v ďalšom kroku k určitému žiadanému cieľovému stavu;
- zmena prepojení pre aktuálnu bunku: voľba
u - "rozpletenie"
prepojení (ide len o prehľadnosť), voľba h - ručná zmena, r /
R - náhodná zmena prepojení, s - špeciálne spôsoby zmeny prepojení,
voľba l zmení prepojenia na rovnomerné miestne;
- zmena
k pre aktuálny prvok: voľba k ;
- zmena pravidla: voľba
v pre ručnú úpravu pravidla, t pre rôzne
iné možnosti premeny pravidla;
- ďalšie funkcie: voľba
D pre zobrazenie Derridovho grafu, f pre
prácu so súbormi a údajmi, I a O pre zobrazenie histogramu
vstupných a výstupných stupňov prvkov siete. Voľby q a ENTER už
poznáte.
V ľavej dolnej časti obrazovky sa objaví Vaša sieť, (prepojenia sú zobrazené iba pre jeden
prvok) tak ako je to znázornené na obrázku dole. Pohybovať sa po prvkoch môžete pomocou
šípiek.
V spodnej časti obrazovky sú ešte dve informačné okná. Prvé z nich vyzerá takto:
maxk je maximálny počet vstupov, ktoré môžete k prvku pripojiť od chvíle, keď
ste toto číslo nastavili (pri zadávaní prepojení), cell je číslo aktuálneho
prvku (bunky), wiring sú čísla prvkov, ktorých výstupy sú pripojené k aktuálnemu
prvku (prepojenie), outwires je počet výstupných prepojení (výstupný stupeň
prvku), total je celkový počet prepojení v sieti, av-k je priemerné
k , bi je počet párov buniek, ktoré si navzájom prijímajú aj
odovzdávajú vstupy aj výstupy, self je počet prepojení prvkov samých na seba,
k3-rule je pravidlo pre tri vstupy (booleovská funkcia troch premenných) zadané
v šestnástkovom tvare. Druhé okno je okno pravidla, ktoré obsahuje niektoré štatistické
údaje:
Červeno-zelený obrazec je grafická reprezentácia pravidla v tvare dvojkového reťazca.
k3 rule v ďalšom riadku hovorí, že ide o pravidlo pre prvok s tromi vstupmi;
ďalej nasleduje desiatkový a šestnástkový tvar pravidla. 1d=20 predstavuje
rozmer siete a jej veľkosť, ld=0.375 je hodnota parametra lambda,
ld-r=0.75 - normalizovaná verzia parametra lambda, tzv. pomerová lambda
(lambda-ratio), P=0.625 - parameter P (1 - lambda ),
zl=0.75 - parameter Zzľava, zr=0.625 - parameter Zsprava,
Z=0.75 - parameter Z, C=0/3 počet kanalizujúcich vstupov
(0 z možných 3 ; ak je tento počet nenulový, objavia sa tu aj čísla
príslušných kanalizujúcich vstupov).
Pripomeňme si teraz tri dôležité funkcie, ktoré sa v prvých chvíľach s DDLab-om ťažko
hľadajú: zmenu prepojení, zmenu pravidiel a uloženie aktuálnej
štruktúry siete na disk. Pravidlo môžete zmeniť pomocou voľby v
(revise) a pomocou t (transform). Stlačte
v . Najprv sa objaví známa možnosť voľby medzi obmedzením generovania pravidiel
na sumačné alebo žiadnym obmedzením (obrázok vľavo dole), stlačte ENTER .
Teraz sa Vám objaví dialóg pre zmenu pravidla (obrázok vpravo hore). Pomocou voľby
e /f nastavíte všetky bity pravidla na
0, /1 (poslúži pri zadávaní pravidla pre väčšie hodnoty
k ), voľba m aplikuje pravidlo väčšiny, A Altenbergove
pravidlo, c reťazové pravidlo, r náhodné pravidlo. Voľbou
d /b /h zadáte pravidlo v
desiatkovom/dvojkovom/šestnástkovom tvare. Voľba p zopakuje posledné zadané
pravidlo (niečo ako undo). Voľbou l naćítate pravidlo zo súboru.
Zadajte b pre zadávanie v dvojkovom tvare. Objaví sa obrázok pravidla (v dialógu
vľavo dole) a v pravom hornom rohu okno s príkazmi pre zadávanie. Pomocou voľby
e si môžete obrázok zväčšiť. Pomocou šípiek a kláves 1 a
0 môžete pravidlo meniť. Keď chcete, napríklad, aby vstupná kombinácia
111 spôsobila jednotku na výstupe, najľavejší bit pravidla nastavte na
1 . Ak ste s nastaveniami spokojní, stlačte ENTER a okno pravidla sa
následne zmení na:
Teraz môžete vyskúšať ručnú zmenu prepojení pomocou voľby h . V pravom hornom
rohu sa objaví okno s pokynmi a prepojeniami (viď nasledujúci obrázok). Ak chcete aktuálny
prvok prepojiť namiesto desiatky s trojkou, napíšte jednoducho namiesto 10 -ky
3 -ku. Po ukončení zmien treba stlačiť pravé tlačidlo myši alebo q .
Základy zadávania ľubovoľnej booleovskej siete do DDLab-u máte teda za sebou, teraz je dobré
vedieť, ako výsledky tejto často zdĺhavej práce zachrániť pre ďalšie použitie.
Voľbou f (v jednom z grafického prezerania/úpravy/učenia siete) sa dostanete do
dialógu súbory/údaje, ktorý je znázornený na obrázku vyššie. Tu máte možnosť uložiť/vytlačiť
k-mix (.mix ), prepojenia (.w_s ), pravidlá (.r_s ) a
prepojenia spolu s pravidlami (.wrs ). Súbor .wrs tu môžete okrem
uloženia aj nahrať do programu.
To je k nastaveniam naozaj všetko, teraz simulujme, že simulujeme ;).
|