Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
Základné nastavenia
Spätný a dopredný beh simulácie
Príklady priestoročasových obrazcov



Ostatné kapitoly
Swarm
RePast
LEM
SDML
Eos
DDLab


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


Príklady priestoročasových obrazcov

Na nasledujúcich obrázkoch máte možnosť vidieť priestoročasové obrazce 1D CA s n=150, k=4 a v=8. Vo všetkých prípadoch je použité všeobecné Altenbergove pravidlo, kde pravdepodobnosť výstupov vyhľadávacej tabuľky pravidiel je rovná frekvencii hodnôt v ich susedstve. Počiatočné stavy sú generované náhodne.

            

            

            

Nasledujúce série obrázkov znázorňujú "vývoj" 2D CA s zo súmerných pavidiel. Obrázky sú zoradené podľa časovej postupnosti zľava doprava, pričom prvý z nich predstavuje počiatočný stav siete v čase t=1. Tieto príklady názorne demonštrujú, že použitím súmerných pravidiel i počiatočných obrazcov, sa súmernosť siete zachováva. Prvá séria predstavuje 2D CA s n=50x50, k=4 a v=2 v časoch t=7,t=18 a t=35. Na druhej je 2D CA s n=50x50, k=5 a v=5 v časoch t=5, t=10 a t=23. Na tretej sérii obrázkov máte možnosť vidieť 2D CA s n=50x50, k=6 a v=5 v čase t=5, t=10 a t=20, v hexagonálnej mriežke.

                  

                  

                  

Posledný príklad "evolúcie" súmerných pravidiel môžete vidie na obrázkoch nižšie. Zachytávajú 3D CA s n=40x40x40 v=5 k=7 v čase t=1, t=10, t=25 a t=40.

      

      

Nasleduje príklad priestoročasového obrazca 1D CA s n=150, k=2, v=8, ktorý je generovaný súmerným pravidlom. Počiatočný stav je jedna 6-tka (tmavomodrá) v rovnomernom pozadí zo 7-čiek (čierna). Spolu je na obrázkoch znázornených 1153 časových krokov (obrázky na seba nadväzujú). Šiesty obrázok zachytáva, že sieť dosahuje atraktor tvorený samými nulami (svetlozelená). Toto pravidlo je súmerné a legálne, kde "súmerné" znamená, že zodpovedajúci susedia majú rovnaký výstup v tabuľke pravidiel (opakujú farbu) a "legálne" (podľa Wolframa) znamená súmerné pravidlo, ktoré pre okolia s rovnakou farbou nastaví túto farbu na výstupe (napr. 000->0, 111->1, 222->2). Príklad tiež ilustruje ďalšiu novú funkciu mvDDLab-u. Ide o vychyľovanie obrazca pre k=2 (resp. pre ľubovoľné párne k) rotáciou za sebou idúcich riadkov o 1/2 šírky bunky. Toto udržuje výskyt súmernosti pre párne k a robí systém ekvivalentný trojuholníkovej mriežke.

            

            

Posledná séria obrázkov zachytáva prvých 170 krokov pre rôzne 1D CA. Počiatočné stavy i pravidlá sú generované náhodne. Na obrázku vľavo dole je 1D CA s n=150, k=3 a v=3. Nasleduje 1D CA s n=150, k=2 a v=4. Na treťom obrázku je 1D CA s n=150, k=3 a v=4. Posledný obrázok znázorňuje 1D CA s n=150, k=2 a v=5.

      

      

Hore
Kontakt: Marek Bundzel